پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹
«عراق» به دست اهل مطالعه افتاد

«عراق» به کوشش حمیدرضا دهقانی‌پوده از مجموعه «کتاب سبز» وزارت امور خارجه منتشر شد. این کتاب در هفت فصل جغرافیا، تاریخ، فرهنگ، اوضاع اقتصادی، ساختار سیاسی، سیاست خارجی و روابط با جمهوری اسلامی ایران را شرح داده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «عراق» که به‌همت حمیدرضا دهقانی‌پوده گردآوری شده است، اطلاعات ارزشمندی در حوزه‌های مختلف در اختیار خواننده قرار می‌دهد تا دورنمایی از این کشور داشته باشد. مجموعه «کتاب سبز» که از سوی وزارت امور خارجه تدوین و منتشر می‌شوند در شناخت کشورها بر اساس روابط دوسویه کمک شایانی می‌کنند.

رییس‌جمهوری عراق در حال حاضر برعهده جلال طالبانی است و نوری المالکی، نخست‌وزیری عراق به‌تازگی به ایران آمده و با مقامات ایرانی و مقام معظم رهبری دیدار و گفت‌وگو کرد. 

عراق جمع کلمه عرق یا اِرگ و به معنی محلی بیابانی است که در آن توده‌های بزرگ شن دیده می‌شود. کلمه عراق در لغت به‌معنای نوار ساحلی دریا و بستر رودخانه از ابتدای جریان تا ریزش به دریا معنی شده و به‌معنی صخره و ساحل هم آمده است. در کشور عراق چهار ناحیه مهم جغرافیایی وجود دارد که شامل منطقه کوهستانی در شمال‌شرقی، منطقه جزیره، منطقه جلگه‌ای شرق و جنوب‌شرقی و منطقه صحرای غرب و جنوب‌غربی است.

در بخشی از معرفی استان‌های عراق آمده است: «عراق با پایتختی شهر بغداد دارای 18 استان (المحافظه) است که نام آن‌ها به همراه گروه‌های زبانی و قومی ساکن آن‌ها به این ترتیب است: بغداد (عربی،‌ کردی، آسوری)، صلاح‌الدین (عربی، ‌کردی)، دیاله (عربی)، واسط (عربی)، میسان (عربی)، بصره (عربی)، ذیقار (عربی)، مثنی (عربی)، قادسیه (عربی)، بابل (عربی)، کربلا (عربی)، نجف (عربی)، انبار (عربی)، نینوا (عربی، کردی، آسوری)، دهوک (کردی)، اربیل (کردی)، کرکوک (کردی، عربی، ترکمنی) و سلیمانیه (کردی).» 

نخستین اقوام باستانی ساکن سرزمین کنونی عراق، سومریان، اکدی‌ها و آشوری‌ها بودند. عراق دوره‌های تاریخی بسیاری را به خود دیده که از آن میان دوره طولانی حکومت شاهان ایران بر این سرزمین است. در روزگار ساسانیان پایتخت ایران شهر تیسفون (مدائن) در میان‌رودان قرار داشت. عراق کنونی در تقسیمات کشوری دوران ساسانیان، دل ایرانشهر یا سورستان نامیده می‌شده که قدیمی‌ترین تمدن در سرزمین عراق بوده است. طبق تقسیمات کشوری ایران آن زمان، سورستان به دوازده استان و شصت تسو (شهرستان) تقسیم شده بود و بیشتر بخش خاوری منطقه امروز کردستان عراق در استان شادپیروز قرار داشت، همچنین شمال‌غربی کردستان عراق به استان بالا شناخته می‌شد. 

در بخش روابط با جمهوری اسلامی نوشته شده است: «بررسی تاریخی مناسبات و منازعات ایران و عراق، چهار دوره را به خود دیده است. اول، دوره رقابت میان امپراتوری‌های منطقه‌ای. دوم، ‌دوره نفوذ استعمارگران که در این دوره به‌دنبال فروپاشی عثمانی و برقراری نظام قیمومیت در عراق و البته نفوذ هر چه بیشتر انگلیس در هیات حاکمه ایران، نقش استعمار انگلیس بیش از پیش برجسته است. سوم، دوره رقابت ناسیونالیستی که از سال 1969 تا زمان اشغال عراق (2003) ادامه داشت و در آن دوره یک‌بار وضعیت تنش‌آمیز میان ایران و عراق با میانجیگری الجزایر و به موجب قرارداد 1975 الجزایر پایان یافت ولی بعدها صدام به بهانه آن به ایران تجاوز کرد و دوره چهارم نزدیکی دیدگاه‌های دو طرف است که بعد از اشغال عراق توسط آمریکا شروع شده و با به‌دست‌گیری قدرت توسط دولت عراق ادامه یافت.»

چاپ نخست «عراق» به کوشش حمیدرضا دهقانی‌پوده از مجموعه «کتاب سبز» وزارت امور خارجه در 258 صفحه و بهای 9 هزار تومان از سوی اداره نشر وزارت امور خارجه در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزه‌های مرتبط قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها