پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۲
پدر علوم ارتباطات نوین ایران درگذشت

دکتر کاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات نوین ایران پس از تحمل چند سال بیماری امروز (14 آذرماه) در سن 79 سالگی درگذشت. پیکر مرحوم معتمدنژاد 9 صبح شنبه (16 آذرماه) از مقابل دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تشییع می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر کاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات نوین ایران، پس از تحمل چند سال بیماری پارکینسون، پنجشنبه (14 آذرماه) در بیمارستان درگذشت. پیکر مرحوم معتمدنژاد 9 صبح شنبه (16 آذرماه) از مقابل دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تشییع می‌شود.

معتمدنژاد که متولد 1313 در مود از توابع بیرجند بود پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه به تهران آمد. وی با مدرک دکترا در رشته قضایی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. در دوران تحصیل به تحریریه روزنامه کیهان رفت و به دلیل تسلط بر زبان فرانسه مسوولیت گروه خارجی و مقالات را بر عهده گرفت.

در آن دوران روزنامه کیهان، بورسیه‌ای از دولت فرانسه دریافت کرد تا روزنامه‌نگارانی تحصیل‌کرده داشته باشد، به همین منظور معتمدنژاد به دانشگاه سوربن فرانسه رفت تا دکترای تخصصی روزنامه‌نگاری از انستیتوی مطبوعات و علوم نظری دانشگاه پاریس را دریافت کند. 

معتمدنژاد به‌دلیل این‌که از نخستین فارغ‌التحصیلان رشته روزنامه‌نگاری بود، پس از بازگشت به ایران متوجه خلأ موجود در این حوزه شد و در سال 1348 با تاسیس رشته علوم ارتباطات اجتماعی، دست به نگارش کتاب‌های بسیاری برای آموزش خبرنگاران و روزنامه‌نگاران زد و به پدر علوم ارتباطات نوین ایران شهرت یافت.

کتاب‌های «ارتباطات و وسایل ارتباطی»، «حقوق ارتباط جمعی»، «ارتباطات بین‌الملل»،‌ «روزنامه نگاری: با فصلی جدید در بازنگری روزنامه نگاری معاصر»، «مطالعات و تحقیقات انتقادی در ارتباطات اجتماعی»، «مطبوعات، تبلیغات و افکار عمومی»، «کتابشناسی ارتباطات جمعی در جهان سوم»،‌ «ارتباطات در خدمت انسان‌ها: برنامه بزرگ یونسکو برای سال‌های ۱۹۸۴-۸۵. تهران» و «مصاحبه و رپورتاژ» برخی از آثار وی به‌شمار می‌روند.

پیش از این قرار بود شنبه (23 آذرماه) نکوداشت دکتر کاظم معتمدنژاد در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شود.

«ایبنا» درگذشت این شخصیت ارزشمند جامعه ارتباطات و رسانه را تسلیت می‌گوید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها