جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۵
معتمدنژاد مبدع حرکت نوین در آکادمیک‌نویسی روزنامه‌نگاری بود

محمد سلطانی‌فر، استاد و نویسنده حوزه مطبوعات با بیان این‌که مرحوم پروفسور معتمدنژاد، مبدع حرکتی نوین درآکادمیک‌نویسی روزنامه نگاری بود، گفت: جرات و جسارت نوشتن در حوزه آکادمیک به عنوان منابع درسی را پروفسور در میان دانشجویان رواج داد و اکنون نیز شاگردان وی باید خلاهای موجود را پر کنند.-

دکترسلطانی‌فر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: اکنون رویه روزنامه‌نگاری در کشور تغییر کرده و نمی‌توان بسیاری از حرکت‌های تحقیقاتی را با روش‌های سنتی انجام داد. یکی از ویژگی‌های مرحوم معتمدنژاد نوآوری در حوزه‌ آکادمیک بود.

وی افزود: آثار و کتاب‌هایی که وی در حوزه روزنامه‌نگاری تالیف کرد، در هر زمان مطالب نو و جدیدی ارایه می‌کرد و اکنون نیز دانشجویان و فعالان حوزه ارتباطات نیز باید با پیروی از روش پروفسور با ورود به حوزه‌های مختلف ارتباطی به دنبال نوآوری باشند.

سلطانی‌فر در ادامه با اشاره به کتاب ماندگار «روزنامه‌نگاری» معتمدنژاد، عنوان کرد: این کتاب یکی از آثار ارزشمند در حوزه ارتباطات است که در مدت زمان کوتاهی توانست جایگاه خود را در دانشگاه کسب کند و ماندگارترین کتاب وی شود، زیرا تا آن زمان هیچ کتاب مدونی در حوزه روزنامه‌نگاری نداشتیم و این اثر توانست خلاء موجود در کشور را پر کند.

وی با اشاره به فعالیت معتمدنژاد در حوزه‌های حقوق مطبوعات نیز، گفت: وی در این مبحث عنوان کرده است که روزنامه‌نگار علاوه بر این‌که نسبت به اجتماع مسوولیت اجتماعی دارد، دارای حقوقی است که باید از طرق مختلف مانند شکل‌گیری سندیکاها، تشکیل NGO و اتحایه صنفی فعالیت کند، همچنین وادار کردن دولت‌ها به رعایت حقوق حقه مطبوعات از دیگر اقدامات این مرحوم به شمار می‌آید.

سلطانی‌فر یادآور شد: پرداختن به این دو حوزه را می‌توانیم به خوبی در کتاب‌های وی مشاهده کنیم و اتفاقا فعالیت‌های وی در حوزه دوم قوی‌تر و غنی‌تر است زیرا حوزه‌ اول در حد چند کتاب بود که وی توانست ترجمه کند اما در حوزه دوم خود و دخترش کتاب‌های بسیاری را تحریر کرده‌اند.

استاد دکتر کاظم معتمدنژاد، پدر ارتباطات ایران پس از یک دوره بیماری، پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ به دیار باقی شتافت. مراسم خاکسپاری وی ساعت 9 صبح شنبه 16 آذر از مقابل دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه در سه راه‌ضرابخانه برگزار خواهد شد. پیکر آن مرحوم در قطعه نام‌آوران بهشت‌ زهرا (س) به خاک سپرده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط