جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
«رجعت از نگاه عقل و دین» خواندنی شد

کتاب «رجعت از نگاه عقل و دین» نوشته غلامرضا مغیثی از سوی موسسه فرهنگی هنر مشعر روانه بازار شده است. این اثر می‌کوشد با استفاده از ادله عقلی و قرآنی، موضوع رجعت را تبیین کند./

غلامرضا مغیثی، نویسنده کتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: رجعت یکی از عقاید اساسی فقه شیعه است و سعی شده در این کتاب به شبهاتی که دراین باره مطرح شده‌اند، پرداخته شود.

وی با اشاره به تعریف لغوی کلمه «رجعت» ادامه داد: رجعت به معنای بازگشت به دنیاست و نه آخرت. من نیز برای تبیین این موضوع نیز سعی کردم از ادله و آیات بسیاری استفاده کنم.

وی سپس به بازگشت بهترین‌ و بدترین‌ها انسان‌ها در زمان رجعت اشاره کرد و گفت: در زمان رجعت بدترین انسان‌ها مانند یزید و فرعون و بهترین‌ انسان‌ها به زمین باز می‌گردند تا پیروزی نیکی بر بدی دیده شود.

وی با بیان این‌که کتاب حاضر در شش فصل سامان یافته است، گفت: در فصل نخست «رجعت از نگاه عقل» به ارزیابی برهان عقلی درباره رجعت پرداخته شده است. مباحث این فصل به دلیل فلسفی بودن پیچیده و سنگین هستند.

مغیثی همچنین با اشاره به مباحث فصل دوم با عنوان «رجعت از نگاه قرآن» ادامه داد: در این فصل سه آیه مربوط به رجعت در امت‌های پیشین و هفت آیه مربوط به رجعت در آخرالزمان پرداخته شده است.

وی افزود: فصل سوم کتاب نیز به «رجعت از نگاه سنت و روایات» می‌پردازد. در این بخش، موضوع رجعت را در برخی  ادعیه مانند زیارت آل‌یاسین و زیارت جامعه کبیره آورده‌ام.

این نویسنده آثار دینی در توضیح بیشتر این فصل از کتاب اضافه کرد: علامه مجلسی در کتاب «بحارالانوار» بیان می‌کند که بیش از دویست روایت از عالمان بزرگ در بیش از پنجاه کتاب درباره موضوع رجعت نقل شده است و ممکن نیست کسی مومن به حقانیت ائمه اطهار(ع) باشد و به احادیث متواتر آ‌ن‌ها درباره مساله رجعت شک کند.

مغیثی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عناوین فصل‌های چهارم و پنجم این کتاب گفت: این فصل‌ها «رجعت از نگاه اجماع علمای شیعه» و «ویژگی رجعت» نام دارند و در فصل پنجم نیز به مباحثی مانند این‌که «کدام یک از ائمه(ع) به عنوان نخستین فرد رجعت می‌کند؟» و «آیا همه ائمه(ع) بازمی‌گردند؟» پرداخته می‌شود.

این محقق دینی همچنین گفت: در فصل ششم هم به شبهات مطرح شده درباره رجعت پاسخ داده می‌شود. 

به گفته وی، برخی فصل‌های این کتاب مانند فصل نخست، به دلیل اثبات فلسفی مباحث برای مخاطب عام مبهم است اما دیگر فصل‌ها برای عموم افراد قابل استفاده‌اند.

کتاب «رجعت از نگاه عقل و دین» نوشته غلامرضا مغیثی با شمارگان پنجهزار نسخه، در 116 صفحه و به قیمت 16 هزار ریال از سوی موسسه فرهنگی هنر مشعر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط