جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶
انتشار «صحن سپید» با پژوهش کیارنگ علایی

کتاب «صحن سپید» مجموعه عکس‌های حسن توکلی، از عکاسان پیشکسوت حرم امام هشتم(ع) در مشهد، به همراه مجموعه مقالاتی درباره آثار این عکاس و یک گفت‌وگوی بلند با او، با پژوهش کیارنگ علایی منتشر شد./

علایی، هنرمند و پژوهشگر حوزه عکاسی، به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: کتاب «صحن سپید» جدیدترین کتاب من است که به پژوهش و بررسی زندگی و آثار حسن توکلی، از عکاسان پیشکسوت حرم ثامن الحجج، امام رضا علیه‌السلام، اختصاص دارد. تفاوت توکلی با دیگر عکاسان این است که او از تجهیزات بسیار ساده‌ای برای عکاسی استفاده می‌کند. 

وی افزود: توکلی یک عکاس خودآموخته است که تاکنون در هیچ دوره آموزش عکاسی نیز شرکت نکرده است. در این کتاب آثار سه دهه کاری او یعنی دهه‌های 50، 60 و 70 که شامل عکاسی از معماری حرم و تغییرات آن در طول سال‌هاست، بررسی شده‌اند. 

این نویسنده و عکاس در ادامه با اشاره به انتشار 37 عکس از آثار حسن توکلی در کتاب «صحن سپید» گفت: گفت‌وگوی مفصل من با این عکاس درباره آثارش و نوع نگاه او به مقوله عکاسی از حرم و همچنین مقالاتی به قلم اسماعیل عباسی، ابراهیم بهرامی، مهدی فاضل، محمد ستاری و چند چهره دیگر، درباره آثار توکلی، از بخش‌های دیگر این کتاب است. 

«صحن سپید» به اهتمام و پژوهش کیارنگ علایی، با شمارگان یکهزار و یکصد نسخه قطع خشتی و جلد سخت، 86 صفحه تمام رنگی و قیمت 25 هزار تومان از سوی شرکت انتشارات به‌نشر روانه کتابفروشی‌ها شده است. 


کیارنگ علایی، نویسنده، مترجم، عکاس و فیلمساز است. مجموعه داستان‌های «باد در یک خیابان مستقیم»، «شفا در میان ما نفس می‌کشد» و «طبیعت زنده چند بانو» و مجموعه عکس‌های «یک شرجــــی آرام» و «جایی دورتر» از آثار منتشر شده‌ اوست.

همچنین با ترجمه علایی کتاب «کاغذ و آینه؛ تاریخچه فشرده عکاسی» نوشته ویلفرید باتس،  از سوی نشر حرفه هنرمند منتشر شده است. 

«سرزمين جان»،( فيلم 35 ميليمتری)، ‌اكران شده در هفدهمين جشنواره فيلم فجر و انیمیشن «YOU» از آثار سينمايی علایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط