دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴
دوره سه جلدی «جامع التواریخ» رونمایی می‌شود

رونمایی از دوره سه جلدی «جامع التواریخ» (تاریخ ایران و اسلام) و بزرگداشت استاد محمد روشن، مصحح مجموعه 13 جلدی «جامع التواریخ» چهارشنبه (چهارم دیماه) در مجتمع فرهنگی باغ زیبا برگزار می‌شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به‌نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز پژوهشی میراث مکتوب، به‌مناسبت انتشار دوره سه جلدی «جامع التواریخ» (تاریخ ایران و اسلام) نودویکمین نشست از سلسله نشست‌های این مرکز به رونمایی از این مجموعه اختصاص دارد.

مدیریت نشست نخست این مراسم را دکتر منصور صفت‌گل، استاد تاریخ دانشگاه تهران بر عهده دارد و «یوسف الهادی» از کشور عراق، دکتر عبدالرسول خیراندیش، استاد تاریخ دانشگاه شیراز و علیرضا بهرامیان، عضو هیات علمی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، کتاب «جامع التواریخ» را نقد و بررسی می‌کنند.

نشست دوم این مراسم نیز به بزرگداشت استاد محمد روشن، مصحح دوره 13 جلدی «جامع التواریخ» اختصاص دارد. در این نشست که مدیریت آن را دکتر تهمورث ساجدی، عضو هیات علمی گروه زبان فرانسه دانشگاه تهران به عهده‌ دارد، فریدون نوزاد، پژوهشگر تاریخ و احمد اداره‌چی، تاریخ‌پژوه و از دوستان قدیم استاد روشن درباره مقام فرهنگی وی سخن می‌گویند. 

خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی (درگذشته 718 ق.) طبیب، مورخ و دیوانسالار و وزیر سلسله ایلخانیان،  آثار بسیاری در حوزه‌های تاریخ، تفسیر، علوم قرآن، طب و آیین مملکت‌داری دارد. در میان این آثار «جامع التواریخ» اهمیتی ویژه‌ دارد. البته این اثر تالیف مستقیم وی نبوده، بلکه از سوی گروهی از محققان و مترجمان و زیر نظر خواجه رشیدالدین آماده شده‌است. اثر حاضر، بخش مربوط به تاریخ ایران و اسلام به‌شمار می‌رود که بر اساس معتبرترین نسخه‌ها، تصحیح و در سه مجلد همراه با نمایه‌ها و شرح نسخه‌بدل‌ها به زیور طبع آراسته می‌شود.

مراسم رونمایی از دوره سه جلدی «جامع التواریخ» (تاریخ ایران و اسلام) و بزرگداشت استاد محمد روشن از ساعت 15 تا 18 چهارشنبه (چهارم دی) در مجتمع فرهنگی باغ زیبا به نشانی خیابان دکتر شریعتی، خیابان قبا، میدان قبا، خیابان زیبا، نبش کوچه کاج برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها