یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
کتابخانه‌های آسیب دیده تا پایان هفته به بهره‌برداری می‌رسند

صدرالله محتشم، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر درباره میزان خسارت به کتابخانه‌های عمومی شهر برازجان به دنبال وقوع زمین زلزله اخیر گفت: در این زلزله، چهارکتابخانه شهید بهشتی و مرکزی و دوکتابخانه روستایی زیارت و ده قائد دچار آسیب شدند.این کتابخانه‌ها تا پایان هفته به بهره‌برداری می‌رسند./

محتشم در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این مطلب عنوان کرد: این زمین لرزه در 15 کیلومتری شهر برازجان رخ داد  و آسیب‌ به کتابخانه‌‌ها به صورت ترک‌‌خوردگی در دیوار‌ها و سطح، سقوط قفسه‌های کتاب، شکستگی شیشه‌ها و آسیب رسیدن به تعدادی از ابزار و وسایل کتابخانه‌ها بود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با اشاره به آسیب دیدن بیش از دو هزار و 500 جلد کتاب کتابخانه‌‌های عمومی شهر برازجان گفت: تعدادی از این کتاب‌ها از طریق صحافی قابل ترمیم هستند. این شهر 15 کتابخانه دارد که علاوه بر کتابخانه‌های شهید بهشتی و مرکزی با 10 تا 15 درصد آسیب، دو کتابخانه روستایی ده‌قائد و زیارت برازجان هم کمتر از 10 درصد خسارت دیده‌اند.

وی با بیان این‌که این زمین لرزه در ساعت 17 و 21 دقیقه روز پنجشنبه رخ داده است، اظهار کرد: بر اثر وقوع این زلزله، هشت نفر کشته شدند که یکی از آن ها یک نوجوان عضو کتابخانه شهید بهشتی بود که در خانه  خود جان باخت.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر درباره مقاوم سازی کتابخانه‌های این استان با توجه به وقوع زمین لرزه در کشور گفت: پیش از جداسازی کتابخانه‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساختمان کتابخانه‌ها زیر نظر این وزارتخانه و وزارت مسکن و شهرسازی ساخته می‌شد اما از زمان مستقل شدن نهاد کتابخانه‌های عمومی، این نهاد اجازه نظارت بر ساخت این ساختمان‌ها را ندارد. 

محتشم با اشاره به فعالیت واحد عمرانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از چهار سال پیش تاکنون عنوان کرد: ساخت کتابخانه، تعیین نقشه مناسب و طراحی شکیل فضای کتابخانه‌ای و نظارت بر ساخت و ساز در تخصص نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است اما متاسفانه ابزاری قانونی برای ساخت و ساز و نظارت بر ساختمان‌های کتابخانه‌ای از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وجود ندارد.

وی با پیشنهاد ورود نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ارایه لایحه‌ای به مجلس برای نظارت بر ساخت و ساز ساختمان کتابخانه‌های عمومی کشور از سوی این نهاد گفت: واحد عمرانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بهترین گزینه برای نظارت بر این ساخت و ساز با توجه به فعالیت‌‌های تخصصی این سازمان است.

محتشم درباره زمان بهره‌برداری از کتابخانه‌های عمومی آسیب دیده شهر برازجان اظهار کرد: دو کتابخانه روستایی زیارت و ده قائد این شهر جمعه این هفته (15 آذرماه) آماده بهره برداری می‌شوند و  کتابخانه مرکزی شهرستان و کتابخانه شهید بهشتی ظرف سه روز آینده به بهره برداری می‌رسند.

وی با اشاره به حضور کتابداران استان در دو نوبت صبح و عصر در کتابخانه‌های آسیب دیده این شهرستان از جمله شهید بهشتی و مرکزی عنوان کرد: این دو کتابخانه با استقرار وسایل جدید و همت کتابداران استان به زودی سامان داده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، زمین لرزه‌ای به بزرگی5.7 (پنج و هفت دهم درجه) در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت 17 و 21 دقیقه عصر پنجشنبه (هفتم آذرماه) حوالی شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان در استان بوشهر را تکان‌داد. بر اساس آمار اعلام شده از سوی علیرضا رییسی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر متاسفانه بر اثر این زمین‌لرزه، 209 نفر مجروح و هشت نفر  کشته شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط