شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
گران‌ترین کتاب هفته پایانی آبان، «تقویم تاریخ» علی‌اکبر ولایتی

«تقویم تاریخ: فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» تالیف علی‌اکبر ولایتی بر اساس گزارش آماری منتشر شده از سوی موسسه خانه کتاب در هفته پایانی آبان (25 تا 29 آبان) گران‌ترین کتاب هفته شناخته شد. در این مدت 63 عنوان کتاب در حوزه تاریخ و جغرافیا به‌چاپ رسیده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گزارش آماری هفته پایانی آبان از شنبه تا چهارشنبه (25 تا 29 آبان) که از سوی موسسه خانه کتاب اعلام شده، از انتشار یک‌هزار و 329 عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف خبر می‌دهد. برپایه این گزارش در حوزه تاریخ و جغرافیا 63 اثر به‌چاپ رسیده که در مقایسه با هفته گذشته که 46 عنوان در این حوزه منتشر شده بود، تفاوت 17 پله‌ای دارد.

از میان این 63 عنوان کتاب، 56 اثر تالیف و هفت عنوان ترجمه‌اند، همچنین 39 اثر از میان این کتاب‌ها برای نخستین‌بار راهی بازار کتاب شده‌اند و 24 عنوان نیز بازچاپی هستند. 407 ناشر فعال، 40 اثر تاریخی و جغرافیایی را از تهران و 23 عنوان کتاب را از دیگر استان‌ها به قفسه‌های کتابفروشی سپرده‌اند. متوسط شمارگان این 63 عنوان یک‌هزار و 614 نسخه و متوسط صفحه‌های آن‌ها 226 صفحه شمارش شده است. 

گران‌ترین کتاب این هفته چاپ نخست کتاب «تقویم تاریخ: فرهنگ و تمدن اسلام و ایران (بخش یکم)» به‌همت علی‌اکبر ولایتی در 852 صفحه و شمارگان یک‌هزار نسخه به‌بهای 60 هزار تومان از سوی انتشارات امیرکبیر به بازار عرضه شده است. رکوردار بیشترین صفحه‌ هفته پایانی آبان نیز متعلق به «فهرست کتابخانه سلطنتی ایران» است که از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در یک‌هزار نسخه منتشر شده است.
نمودار آماری کتاب‌های منتشر شده در آبان 1392 نیز برآوردی کلی از کتاب‌های این ماه به‌شمار می‌رود که شامل انتشار پنج‌هزار و 462 اثر است و در این میان 236 عنوان کتاب متعلق به حوزه تاریخ و جغرافیاست. در همین حوزه 152 اثر برای نخستین‌بار منتشر شده‌اند و 64 عنوان کتاب نیز بازچاپی هستند. 209 اثر از میان این 236 عنوان کتاب، مربوط به تالیف در حوزه تاریخ و جغرافیا به‌شمار می‌روند در حالی که تنها 27 اثر ترجمه شده‌اند و این مساله نشان از تولید علم در حوزه تاریخ و جغرافیا در داخل ایران است. 

نمودار مقایسه‌ای کتاب‌های منتشر شده در آبان 1391 و 1392 در حوزه تاریخ و جغرافیا نیز  از انتشار 258 اثر در مقایسه با 236 اثر در سال اخیر خبر می‌دهد که نسبت به سال گذشته 22 عنوان در این حوزه کاهش داشته است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها