سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳
عشق مجازی نگاتیو عشق حقیقی است

کتاب مجموعه مقالات «نو فروشانیم و این بازار ماست؛ جستارهایی درباره ادبیات زنانه» نوشته قدمعلی سرامی منتشر شد. سرامی که در این کتاب به مقالاتی با موضوع عشق پرداخته است، گفت: عشق مجازی نگاتیو عشق حقیقی است و باید حتما وجود باشد.-

سرامی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: این کتاب دربرگیرنده مجموعه مقالات من درباره زنان از دیدگاه ادبیات کلاسیک ایران و نقد فرهنگ گذشته ایران در این حوزه است و البته یک مقاله هم با عنوان «احساسات مادری در شعر پروین» دارد. متاسفانه این کتاب به ممیزی ارشاد دچار و در حدود 70 صفحه از آن به دلیل درک نادرست ممیز کتاب، حذف شد. 

وی افزود: همچنین در این کتاب دو مقاله هم درباره «رابعه عدویه» و «رابعه بنت کعب قزداری»  گنجانده شده است. رابعه عدویه، نخستین و مهم‌ترین زن عارف مسلمان است. من در این مقاله ثابت کردم که مقدمه عشق الهی رابعه، عشق زمینی بوده است؛ چرا که رابعه به شدت عاشق و دوستدار مادرش بود و از این عشق مجازی به عشق حقیقی و الهی رسید. 

سرامی در ادامه به دیگر مقالات کتاب اشاره کرد و توضیح داد: رابعه بنت کعب هم عاشق بکتاش، از صاحب منصبان پدرش می‌شود و با وجود مخالفت بسیار پدر و زندانی‌ شدن رابعه، این عشق نه تنها کم نشده بلکه به عشق الهی می‌رسد. در مجموع عشق مجازی نگاتیو عشق حقیقی است و باید حتما وجود باشد. 

سرامی همچنین اظهار کرد: در ادبیات قدیم ایران، هم نگاه خوب به زنان وجود داشت و هم نگاه بد. به عنوان مثال بیت «زن و اژدها هر دو در خاک به/جهان پاک از این هر دو ناپاک به» حاصل نگاه بد به زنان است. مقاله دیگر این کتاب درباره این موضوع است. همچنین مقاله‌ پایانی این کتاب را نیز به زبان انگلیسی نوشته‌ام. 

این مدرس ادبیات تصریح کرد: چند کتاب دیگر نیز  با نام «عرفان در آیینه ذهن انسان» که مجموعه مقالاتی درباره مولانا است. «بر ستیغ‌های حماسه» که مقالاتی تخصصی درباره شاهنامه است و در نهایت کتاب «عشق، نقش و نگار بوقلمون» که شامل مقالات متنوع ادبی است نیز به تازگی از من به چاپ رسیده است.

«نوفروشانیم و این بازار ماست» مجموعه مقالات قدمعلی سرامی با شمارگان هزار نسخه، 122 صفحه و بهای 6 هزار تومان از سوی نشر ترفند روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

قدمعلی سرامی، شاعر، مدرس و پژوهشگر، دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. وی یکی از پنج استاد برتر شاهنامه‌پژوه ایران به انتخاب نخستین دوره جایزه پژوهش پروفسور آقابزرگ 1390 است. 

از سرامی غیر از 10 مجموعه شعر، کتاب‌های پژوهشی چون «قهقهه آفتاب، آینه و بی‌نقاب»، «صاف و ساده مثل آب»، «از رنگ گل تا رنج خار؛ شکل شناسی قصه‌های شاهنامه»، «از خاک تا افلاک؛ سیری در غزل‌ها و ترانه‌های مولانا جلال الدین» و چند عنوان دیگر منتشر شده است. 

سرامی هم‌اکنون دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها