دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹
«خاکی از جنس آسمان» به کتابفروشی‌ها رسید

کتاب «خاکی از جنس آسمان» نوشته مهدی خانی منتشر شد. این کتاب به فلسفه شکل‌گیری بسیج مستضعفین و عملکرد این نیروی مردمی در دوره‌های حساس نظام جمهوری اسلامی ایران تا سال 1370 می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مهدی خانی در کتاب «خاکی از جنس آسمان» می‌کوشد با ارایه بخش‌هایی از فعالیت‌ها و کارکرد‌های چندگانه بسیج، دلایل گمنامی بسیجیان واقعی را توضیح دهد. کتاب اصول و مبانی بسیج در چهار بخش «اصول و مبانی بسیج»، «مفاهیم انتزاعی و اندیشه‌های بسیج» ، «فضای بسیج ایران» و «شاخه‌های اصلی بسیج» و 19 فصل تدوین شده است.

نخستین‌ فصل این کتاب به معنی بسیج از نظر لغوی پرداخته است و در فصل‌های بعدی نگاه قرآن به مساله بسیج با هدف ریشه‌یابی آن در ایران، بسیج از نظر قانون و جایگاه، امتیازات و خدماتی که یک بسیجی می‌تواند از آن بهره‌مند شود، دیدگاه‌های امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره بسیج، نگاهی به بسیج در کشور‌های غربی و شرقی و تفاوت‌های و شباهت‌های آن، جایگاه بسیج در نظام اسلامی و کارکرد‌های چند‌وجهی بسیج، می‌پردازد.

همچنین دیگر فصل‌های کتاب به موضوع‌هایی مانند فلسفه ایجاد بسیج در ایران از نگاه امام خمینی(ره)، عملکرد بسیج در هشت‌سال دفاع مقدس، فعالیت‌های بسیج در دهه 70 و نگاهی به سازمان‌های قشری و تخصصی بسیج شامل اقشار علم‌محور، مهارت محور و اقشار عمومی پرداخته‌اند.

در صفحه 328 کتاب می‌خوانیم: «آموزش بسیج مفهومی است که تاریخچه آن به قبل از تاسیس بسیج باز می‌گردد. یعنی پیش از آن‌که اصطلاح بسیج رایج گردد و فرمان تشکیل ارتش بیست میلیونی و سازمان بسیج مستضعفین از سوی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی صادر گردد، ضرورت آموزش و فلسفه‌ی آن مورد اهتمام نیرو‌های انقلابی قرار گرفت.»

کتاب «خاکی از جنس آسمان» را انتشارات معاونت روابط عمومی و انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با شمارگان سه‌ هزار نسخه، در قطع وزیری و 525 صفحه روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها