سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴
سیاست‌های اتحادیه اروپا در قاب کتاب جای گرفت

کتاب «سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی اتحادیه اروپا پس از جنگ سرد» اثر مشترک دکتر محمدرضا مجیدی، علیرضا ثمودی و یاسر نورعلی‌وند به تازگی از سوی انتشارات خرسندی راهی بازار کتاب شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب حاضر در پنج فصل اتحادیه اروپا و سیاست بین‌الملل، سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا، سیاست دفاعی و امنیتی مشترک، جایگاه ناتو در امنیت اتحادیه اروپا و موانع و چالش‌های تحقق سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی اتحادیه اروپا به رشته تحلیل درآمده است.

در بخش نخست کتاب «سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی اتحادیه اروپا پس از جنگ سرد» سخن از مباحث رویکرد هنجاری، رویکرد مدنی، رویکرد نظامی، جمعیت و سرزمین، قدرت نظامی، منابع طبیعی و قدرت سیاسی به میان می‌آید.

بخش دوم این اثر به مبانی مانند بحران خلیج فارس، وحدت مجدد آلمان، آشنایی با سیاست خارجی و امنیتی مشترک، شورای اروپا، کمیسیون اروپا، کمیته نمایندگان دايمی، بودجه، سند واحد اروپایی، پیمان نیس، پیمان قانون اساسی و پیمان اصلاحی لیسبون می‌پردازد. 

آشنایی با سیاست دفاعی و امنیتی مشترک، روند شکل‌گیری سیاست دفاعی و امنیتی مشترک، مرکز وضعیت مشترک، نشست فیرا، آژانس دفاعی اروپا، نشست سن مالو، نیروی واکنش سریع، کمیته سیاسی و امنیتی و دفاع متقابل از جمله عناوینی هستند که در سومین بخش کتاب حاضر به آن‌ها پرداخته می‌شوند.

بخش چهارم کتاب «سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی اتحادیه اروپا پس از جنگ سرد» بر پایه مطالبی مانند ناتو پس از جنگ سرد، روابط ناتو و اتحادیه اروپا، روابط و شکل‌گیری سیاست دفاعی و امنیتی مشترک، چالش‌‌های پیش‌رو روابط سیاست دفاعی و امنیتی مشترک با ناتو و چشم‌انداز روابط ناتو و سیاست دفاعی و امنیتی مشترک تالیف شده است.

آخرین فصل این اثر به مضامینی در حوزه چالش‌های ساختاری، حساسیت بر روی حاکمیت ملی، سازوکار تصمیم‌گیری، چالش‌های داخلی، شکاف میان توان و انتظارات اعضا، غیر دولت‌ها و روی کارآمدن سیاستمداران جدید، نقش ناتو در امنیت اروپا و نقش روسیه توجه دارد.

در بخشی از کتاب سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی اتحادیه اروپا پس از جنگ سرد نوشته شده است: «اعضای اتحادیه اروپا پس از جنگ سرد به دنبال موفقیت‌های چشم‌گیری که در زمینه هم‌گرایی اقتصادی و همکاری‌های تجاری بدست آوردند به این درک رسیدند که یک اروپای هر چند قدرتمند در زمینه اقتصادی اگر از توانایی‌های مشترک سیاسی و نظامی بهره نگیرد، در سایه دیگر قدرت‌های جهان قرار خواهد گرفت. بنابراین، با پایان جنگ سرد و وقوع رخدادهایی همانند فروپاشی نظام دو قطبی و تغییر نظام بین‌المللی، وحدت مجدد دو آلمان، خلیج فارس و بحران‌های بالکان اعضای اتحادیه اروپا عزم خود را برای حرکت به سمت هم‌گرایی سیاسی و ایجاد ساختار‌های سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی مشترک جزم کردند.»

نخستین چاپ کتاب «سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی اتحادیه اروپا پس از جنگ سرد» با شمارگان 500 نسخه، در 232 صفحه، به بهای 150 هزار ريال به تازگی از سوی انتشارات خرسندی تولید شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط