شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۴
انتشار «شمربازی» با ‌تعزیه‌‌‌های کلیسایی

کتاب «شمربازی» شامل مجموعه مقالات تعزیه جهان، ایران و بوشهر نوشته حسین دهقانی، نویسنده و پژوهشگر ساکن استان بوشهر از سوی نشر آوای‌ علی راهی بازار کتاب شد. نگاهی به موضوعاتی چون تعزیه در اروپا، کلیسای قرون وسطا و تاریخچه تعزیه در ایران، از سرفصل‌های این کتاب‌اند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسین دهقانی، نویسنده کتاب «شمربازی» در 560 صفحه به بررسی موضوعاتی مانند تعزیه در اروپا، کلیسای قرون وسطا، تاریخچه تعزیه در ایران و استان بوشهر پرداخته‌است.
 
این کتاب، شامل 135 عنوان مانند «تعزیه خوان»، «تعزیه گردانی»، «تعزیه‌های آغازین مسیحیت»، «مکان در تعزیه کلیسایی»، «حکومت صفویه سر آغاز درام مذهبی»، «تعزیه در دوران صفویه»، «مجلس هابیل و قابیل»، «تاریخ تعزیه در بوشهر»، «تعزیه‌خوانان زن در بوشهر» و «بانوان تعزیه‌کار در بوشهر» است. 

در مقدمه کتاب «شمربازی» به ‌نقل از «سر لویس پلی»، شرق‌شناس انگلیسی که اجرای تعزیه را در ایران از نزدیک دیده، نوشته شده است: «اگر درجه مهارت یک درام نویس را در تاثیر بر تماشاگران بدانیم، باید گفت که هیچ تراژدی‌ای به عظمت تعزیه نمی‌رسد.» 

همچنین دهقانی در مقدمه کتاب خود به اهمیت «تعزیه» اشاره کرده و نوشته‌است: «تعزیه در پیشرفت شعر فارسی و انسجام و زنده کردن موسیقی ایرانی نقش پر رنگی داشته و دارد. اگر تعزیه نبود شاید ما امروز از دستگاه‌های عظیم موسیقایی محروم بودیم. با ممنوع شدن موسیقی و نقاشی این دو هنر برای یافتن مامنی مطمئن به تعزیه روی آوردند.» 

کتاب «شمربازی» شامل مجموعه مقالات تعزیه جهان، ایران و بوشهر در 560 صفحه با شمارگان یکهزار و 500 جلد از سوی نشر آوای علی با قیمت 20 هزار تومان به‌تازگی منتشر شده‌است. 

دهقانی متولد بوشهر است. 

از آثار وی می‌توان «تعزیه در بوشهر»، «رمان مرثیه نقده دوز»، «هنر پایدار و هنر ناپایدار در نمایش»، «اشتیاق به خلاقیت التزام به ابداع» را نام برد. این نویسنده اکنون کتاب‌هایی مانند «اصناف در بوشهر»، «نمایشنامه نویسان بوشهر»، «درام در یکصد کشور جهان در پنج‌جلد»، «پای بازیک هنر تن و روان»، «چهره‌های ماندگار بوشهر»، «رمان گریسی»، «کولی‌ها در بوشهر»، «رمان من من داس‌ها به ساحل می‌آیند» و «مجموعه داستان‌ صدای خورشید» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها