سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
بورخس با ستایش تاریکی به ایران آمد

مجموعه داستان «در ستایش تاریکی» اثر خورخه لوییس بورخس منتشر شد. داستان‌های کوتاه بورخس شهرتی جهانی دارند و داستان‌های این کتاب از مجموعه «هزار توی بورخس» انتخاب شده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بورخس تمایل زیادی به نوشتن رمان نداشت و بيش از همه برای داستان‌های كوتاهش به چهره‌ای مطرح در ادبیات جهان تبدیل شد؛ نویسنده‌ای که بارها کاندیدای دریافت جایزه ادبی نوبل شد، اما هیچگاه نتوانست به این افتخار دست پیدا کند. 

این کتاب از مجموعه هزار توی بورخس منتشر شده است،‌ مجموعه‌ای که شامل داستان‌ها و نوشته‌هایی است و خواننده را وارد هزار توی معنایی و تصویری می‌کند.

خورخه لوئیس بورخس،‌ شاعر و نویسنده آرژانتینی، در 24 آگوست 1899 میلادی، در بوینس آیرس در خانواده‌ای اهل ادبیات متولد شد. برخی وی را از برجسته‌ترین نویسندگان ادبیات آمریکای لاتین می‌دانند و علاقه‌مندان به آثار وی، امسال تولد 114 سالگی‌اش را جشن می‌گیرند.

تاکنون مترجمانی مانند کاوه سید حسینی، احمد اخوت، احمد میرعلایی، حسن تهرانی، مانی صالحی، هما متین رزم و سهیلا ماهرنیا آثار این نویسنده را به فارسی برگردانده‌اند.

بورخس در سال 1986 میلادی از دنیا رفت. این نویسنده، شاعر و ادیب آرژانتینی که یکی از مطرح‌ترین نویسندگان آمریکای لاتین محسوب می‌شود، در کودکی به همراه خانواده برای درمان کاهش بینایی پدر، به شهر ژنو در سوییس رفته بود و چندین سال زندگی در اروپا را تجربه کرد. این شاعر آرژانتینی هم سرنوشتی مانند پدرش داشت با مشکل ضعف بینایی مواجه شد و به مرور زمان بینایی خود را از دست ‌داد. او پیش از مرگش کاملا نابینا شد.

در توضیح این کتاب آمده است: «شعر کمتر از سایر عناصر این کره، مرموز نیست. یک بیت موفق در این‌جا یا آن‌جا نباید باعث شود خودمان را برتر بپنداریم زیرا چنین ابیاتی هدیه شانس یا روح است. امیدوارم که خواننده در صفحات این کتاب چیزی بیابد که سزاوار بیاد ماندن باشد. بورخس استاد تلفیق مضامینی چون رویاها، ادیان، افسانه‌ها و اساطیر بود.»
 
مجموعه داستان «در ستایش تاریکی» اثر خورخه لوییس بورخس با ترجمه مانی صالحی علامه در 160 صفحه و به بهای هفت هزار و 500 تومان از سوی انتشارات کتاب پارسه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط