دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
«صنایع دستی و گردشگری» در یک کتاب نقش بست

کتاب «صنایع دستی و گردشگری» تالیف شادی فروغی، نقش صنایع دستی در توسعه جوامع را بررسی و به اهمیت گردشگری به‌عنوان یک موتور محرکه در این امر می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «صنایع دستی و گردشگری» به قلم شادی فروغی در قالب دو بخش کلی با عناوین «صنایع دستی و ارتباط آن با صنعت گردشگری» و «صنایع دستی ایران» تدوین شده است. 

بخش نخست کتاب در پنج فصل مقوله صنایع دستی و گردشگری را مورد مطالعه قرار می‌دهد. فصل آغازین این بخش با ارایه تعریفی از صنایع دستی، انواع صنایع و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را بیان می‌کند. 

فصل بعدی نقش صنایع دستی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در فصل سوم کتاب مزایا و خطرهای گردشگری برای صنایع دستی و همچنین روش‌های ترغیب جهانگردان به خرید صنایع دستی بیان می‌شود. 

در فصل چهارم موضوع بازاریابی و صنایع دستی مورد بحث قرار می‌گیرد و در آخرین فصل این بخش نهادها و سازمان‌های داخلی و خارجی مرتبط با صنایع دستی همچون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اتحادیه سراسری صنایع دستی ایران، یونسکو (wcc)، شورای جهانی صنایع دستی و انجمن توسعه و ترویج صنایع دستی «آ سه آن» معرفی می‌شوند.

در این بخش کتاب درباره صنایع دستی و مبادلات فرهنگی آمده است: «تکنولوژی هدیه کشورهای پیشرفته به کشورهای جهان سوم و صنایع دستی هدیه کشور‌های جهان سوم به کشورهای صنعتی است. هدیه‌ای که با آن فرهنگ غنی خویش را معرفی می‌کنند و از این راستا سعی می‌کنند در جامعه جهانی جایگاهی برای خویش بدست آورند. در بسیاری موارد صنایع دستی توانسته به‌عنوان سفیری فرهنگی، مردمان سایر سرزمین‌ها را به مطالعه درباره تاریخ و تمدن کشورمان علاقه‌مند سازد و با آن‌ها سخن بگوید.» 

نویسنده در بخش دوم کتاب در قالب 14 فصل جداگانه به معرفی برخی از صنایع دستی ایران مانند فرش، سوزن‌دوزی بلوچ، قلمکاری، زری‌بافی، خاتم‌سازی، منبت‌کاری، معرق‌کاری، قلم‌زنی، قفل‌سازی، ملیله‌کاری، مینا کاری، نگارگری و تذهیب می‌پردازد و با بیان تاریخچه هر کدام از این صنایع دستی، ابزارها و مراحل ساخت هر یک را بیان می‌کند. 

در این بخش درباره تاریخچه زری‌بافی می‌خوانیم: «در تاریخ نساجی ایران زمان پیدایش زری ناپیداست ولی با استناد به روایت می‌توان این چنین استنباط کرد که نخست در زمان هخامنشیان این صنعت ایجاد گشته و در عهد ساسانیان به اوج شکوه خود رسیده است، به‌طوری که چند قرن منسوجاتی که با تارهای زر و سیم بافته می‌شده لباس سلاطین را تشکیل می‌داده است. در قبر شارلمانی پادشاه معروف فرانسه نیز یک قطعه پارچه زری متعلق به سلطنت ساسانیان بدست آمده که امروزه در موزه ایون فرانسه نگهداری می‌شود.» 

چاپ نخست کتاب «صنایع دستی و گردشگری» تالیف شادی فروغی در 255 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات چهارباغ روانه بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها