شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۵
«زمین‌آماری  و زمین‌شناسی نفت» در قاب کتاب

کتاب «زمین‌آماری و زمین‌شناسی نفت» ضمن بیان تئوری زمین‌آمار، همه روش‌های متعارف این علم را در تخمین و شبیه‌سازی بررسی کرده‌است. این کتاب در هفت فصل به همت انتشارات پژوهشگاه صنعت نفت به بازار نشر عرضه شده‌است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «زمین‌آماری و زمین‌شناسی نفت» عنوان اثری از مایکل ادوارد‌ هان است. این کتاب به قلم امید اصغری و احسان نصرت در هفت فصل ترجمه و تنظیم شده‌است.

کتاب، نسخه بازبینی شده کتابی است که 10 سال پیش به رشته تحریر درآمده‌است. هدف اصلی نویسنده از نگارش این کتاب، معرفی مفهوم و روش‌های آمار فضایی به زمین‌شناسان و مهندسانی است که با داده‌های مربوط به نفت و گاز سروکار دارند. 

سه فصل نخست کتاب با عنوان‌های «مروری بر زمین‌آمار»، «واریوگرام» و «تخمین خطی»‌ به مباحثی مانند مطالعه موردی زمین‌آماری ساده،‌ ناهمسان گردی منطقه‌ای،‌ مدل‌های تئوریک و ضخامت مقطع رسوبی آواری اشاره دارد.

‌این کتاب می‌گوید که زمین‌آماری، در واقع درک آماری در حوزه تغییرات زمان یا مکان است. این گونه داده‌ها در یک حوزه زمانی یا مکانی بررسی می‌شوند. می‌توان ضخامت یک واحد چینه‌شناسی را در حوزه مکانی ‌در نقاط مختلف بررسی کرد.

چهار فصل بعدی کتاب با عنوان‌های «زمین‌آمار چند‌متغیره»، «تخمین غیر‌خطی»، «کریگینگ شاخص» و «شبیه‌سازی شرطی» به بررسی مباحثی چون داده‌های پتانسیل اولیه و تولید تجمعی،‌ تجزیه و تحلیل متغیر شاخص و ‌روش‌های شبیه‌سازی شرطی می‌پردازند.

کتاب «زمین‌آماری و زمین‌شناسی نفت» با شمارگان پنج هزار نسخه در234 صفحه، به قیمت 9 هزار تومان به همت انتشارات پژوهشگاه صنعت نفت منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها