یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۰
«گفتمان تئاتر» منتشر می‌شود

کتاب «گفتمان تئاتر» نوشته بهرام جلالی‌پور منتشر می‌شود.-

جلالی‌پور به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: سه کتاب در نوبت نشر داشتم که متاسفانه هنوز منتشر نشده‌اند. یکی از آن‌ها «گفتمان تئاتر» است که با وجود صدور مجوز انتشار به دلیل مشکلات ناشر، هنوز فرصت انتشار نیافته است. این کتاب تا پایان پاییز از سوی نشر افراز به چاپ می‌رسد. 

وی افزود: کتاب «میشل ویناور: دراماتورژ جنگ» متاسفانه بدون هیچ دلیلی مجوز نشر نگرفت. حتی به من و ناشر اعلام نکردند که ایرادهای کتاب چیست؟ هم‌اکنون نشر افراز در حال مذاکره برای صدور مجوز این کتاب است. همچنین کتاب «میشل ویناور: استاد پاره پاره نویسی» نیز مراحل آخر ویرایش را می‌گذراند. 

این مولف و مدرس حوزه تئاتر در ادامه به کتاب‌های در دست تالیف و ترجمه خود اشاره کرد و گفت: جلد دوم کتاب «گفتمان تئاتر» را نیز به پایان رسانده‌ام که همانند نخستین جلد، مجموعه مقاله است. 

جلالی‌پور گفت: این روزها سه کتاب مجموعه نمایشنامه «قشنگ‌ترین آواز دنیا و سه نمایشنامه دیگر»، «نقد دراماتیکی نمایشنامه‌های کودک و نوجوان» و «اقتباس در تئاتر کودک و نوجوان» را با موضوع تئاتر کودک و نوجوان می‌نویسم.

وی در توضیح بیشتر کتاب «نقد دراماتیکی نمایشنامه‌های کودک و نوجوان» گفت: در کتاب «نقد دراماتیکی...» ضمن توضیح این شیوه از نقد، که نوعی نقد ساختارگرایانه است، به معرفی عناصر نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان و تحلیل آسیب‌های نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان در ایران، پرداخته شده است. نقد دراماتیکی 30 نمایشنامه کودک و نوجوان نیز یکی دیگر از بخش‌های این کتاب است. 

جلالی‌پور در ادامه به کتاب «اقتباس در تئاتر کودک و نوجوان» اشاره کرد و گفت: این کتاب درباره عناصر و فرآیند اقتباس از منابع مختلف برای نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان به همراه یک نمونه از اقتباس در این حوزه، است. بیشترین آثار در حوزه تئاتر کودک و نوجوان، نمایشنامه‌های اقتباسی هستند، اما مسایل و نظریه‌های مربوط به اقتباس در این فرآیند در ایران چندان جدی گرفته نمی‌شود. 

جلالی‌پور دکترای تئاتر دارد و به قلم او پیش‌تر آثاری چون «ریخت‌شناسی قصه‌های اساطیری و پهلوانی شاهنامه‌ی فردوسی بر اساس روش ولادیمیر پراپ» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها