شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
«نگاهی به اندیشه عرفانی امام خمینی(ره)» روی پیشخان آمد

کتاب «نگاهی به اندیشه عرفانی امام خمینی (ره )» نوشته رضا حسینی‌فر از سوی موسسه چاپ و نشر عروج روانه بازار نشر شده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر در پنج فصل سامان یافته‌است. کلیات، خاستگاه عرفان اسلامی و رابطه آن با دیگر علوم دینی، حقیقت هستی و هستی حقیقی، اسماء و صفات الهی و پیش‌درآمدی بر سلوک عرفانی، عناوین فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند. 

فصل نخست کتاب با عنوان «کلیات» نگاهی گذرا به انسان و سیر عرفانی او دارد و به تعریف عرفان از منظر لغوی و اصطلاحی پرداخته‌است. همچنین موضوع جایگاه و منزلت عرفان و تبیین عرفان نظری و عملی نیز در این بخش بررسی شده‌اند.

فصل دوم این کتاب به «خاستگاه عرفان اسلامی و رابطه آن با دیگر علوم دینی» اختصاص دارد که در آن به مباحثی مانند «نسبت دین»، «عرفان»، «عرفان اسلامی»، «رابطه عرفان و برهان» و مناقشاتی مانند متدیان عرفان گریز و دین گریزان دوستدار عرفان و معنویت پرداخته شده‌است. 

در فصل سوم با عنوان «حقیقت هستی و هستی حقیقت» مباحثی مانند «اصلی‌ترین نظریه‌های پیرامون نسبت و وحدت»و «وحدت ذات از نگاه عارفان» بیان شده و نظام تشکیک در عرفان و فیض از منظر عارفان بررسی شده‌اند.

در فصل چهارم کتاب که «اسماء و صفات الهی» نام دارد، تعریف «اسم» و تفاوت معنای اسماء الهی در نگره عرفی و عرفانی، سلسله مراتب طولی ظهور و تعین اسماء و اسم اعظم تبیین شده‌اند. 

در فصل پنجم این کتاب با عنوان «پیش درآمدی بر سلوک عرفانی» نیز مطالبی مانند اسفار اربعه، نکاتی درباره مقامات و منازل، نگاه ویژه امام خمینی(ره) به مقامات، گام‌های نخستین سلوک(یقظه، تفکر، توبه و عزم) و دستورهای سه‌گانه مشارطه، مراقبه و محاسبه از دیدگاه امام خمینی(س) به چشم می‌خورد. 

نویسنده همچنین می‌کوشد تا در این کتاب مسایل و موضوعات عرفانی و بررسی آن‌ها بر اساس مبانی و نظریات حضرت امام(ره) را در دستور کار قرار دهد. 

کتاب «نگاهی به اندیشه عرفانی در اندیشه امام خمینی(ره)» با شمارگان هزار نسخه، در 189 صفحه و به بهای 70 هزار ریال از سوی انتشارات عروج، وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط