سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶
ارج‌نامه محقق طباطبایی عرضه می‌شود

«ارج‌نامه محقق طباطبایی» را عبدالحسین طالعی و محسن صادقی با حمایت سیدعلی طباطبایی یزدی تالیف و تدوین کرده‌اند. به گفته طالعی این ارج‌نامه به مناسبت برپایی سیزدهمین همایش حامیان نسخ خطی که هر سال به همت کتابخانه ملی ایران برپا می‌شود، تدوین شده است.-

طالعی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: امسال در سیزدهمین همایش حامیان نسخ خطی از دو شخصیت بزرگ کتاب‌های خطی، مرحوم سیدعبدالعزیزی طباطبایی یزدی معروف به محقق طباطبایی و سیدمحمد دبیرسیاقی تجلیل خواهد شد.

وی ادامه داد: «ارج‌نامه محقق طباطبایی» در حدود 300 صفحه شامل 13 مقاله می‌شود که چهار مقاله آن درباره محقق طباطبایی و آثارش است. همچنین دیگر مقالات این ارج‌نامه، تحقیقی و علمی‌اند که به این مجموعه اهدا شده‌اند.

این مولف حوزه دین درباره بخش‌های مختلف «ارج‌نامه محقق طباطبایی» توضیح داد: بخشی از این ارج‌نامه به منتخبی از نامه‌های شخصیت‌های شرقی و غربی که خطاب به محقق طباطبایی نوشته‌اند، اختصاص دارد. یک بخش از آن هم به گزیده‌ای از اسناد آیت‌الله سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، صاحب کتاب معروف عروة‌الوثقی در فقه و جد محقق طباطبایی تعلق دارد. این اسناد به همت مرحوم محقق طباطبایی جمع‌آوری شده و اینک در موسسه محقق طباطبایی در شهر قم از آن‌ها نگهداری می‌شوند.

وی افزود: همچنین بخش دیگر «ارج‌نامه محقق طباطبایی» به نوشته‌ای از سعید هادی صفار، محقق اهل کربلا می‌پردازد. این محقق کربلایی دیوار نوشته‌های حرم مطهر سیدالشهدا(ع) را که تا قبل از 50 سال پیش بر ضریح، دیوارهای حرم و ستون‌های آن حک شده بود را در قالب جزوه‌ای جمع‌آوری کرده است. در حقیقت این تلاش‌های سعید هادی صفار در منظومه فکری محقق طباطبایی جا دارد.

طالعی توضیح داد: دیوار نوشته‌ها بخشی از تاریخ حرم امام حسین(ع) را تشکیل می‌دهند که در گذر زمان و بازسازی‌های حرم مطهر از بین رفته‌اند. تاریخ مغفول مانده حرم امام حسین(ع) در برگیرنده نام شاعران، هنرمندان، خطاطان، ‌نقاشان، معماران، اهداکنندگان، واقفان و افرادی مانند سلطان عبدالمجید عثمانی دوم و فتحعلی شاه قاجار است که در «ارج‌نامه محقق طباطبایی» این تاریخ حرم را به همگان معرفی خواهیم کرد.

سیزدهمین همایش حامیان نسخ خطی سه‌شنبه(28 آبانماه) از ساعت 9 تا 12 در کتابخانه ملی ایران برپا خواهد شد. آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی، همه ساله در ایام هفته کتاب و برای پاسداشت زحمات تلاشگران عرصه نسخ خطی کشور در سطح ملی با حضور کارشناسان داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها