سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
40 روایت در پاسخگویی به سوال «گریه بر سالار شهیدان چرا؟»

جلد اول کتاب«گریه بر سالار شهیدان چرا؟» تلاش دارد با روایت 40 حدیث از ائمه اطهار(ع) به فضیلت گریستن بر سیدالشهدا(ع) تاکید کند و با این 40 روایت علاوه بر درس‌ها و پیام‌های گریستن بر حماسه عاشورا فلسفه، آثار و نتایج سازنده این قیام تاریخی را نیز برای مخاطب تبیین کند. این کتاب به تازگی چاپ ششم خود را تجربه کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، جلد اول کتاب «گریه بر سالار شهیدان چرا؟» به قلم مرتضی مهدوی یگانه در 40 بخش، 40 حدیثی را که درباره گریه و عزاداری حسینی از ائمه اطهار(ع) نقل شده‌اند، تشریح و تبیین می‌کند.

نویسنده در ابتدا تلاش دارد با شرح احادیثی که به عزاداری حسین‌بن‌علی(ع) تاکید دارند، ابتدا این نکته را برای مخاطب تبیین کند که ائمه اطهار(ع) مجالس عزاداری را دوست دارند و همواره در احیای این مجالس تاکید دارند، چرا که گریه بر سیدالشهدا(ع) احیای امر ولایت است.

این احادیث از ائمه اطهار(ع) نقل و بیشتر آن‌ها از امام صادق(ع) و امام رضا(ع) نقل شده‌اند.

یکی از موضوعاتی که نویسنده تلاش دارد به مخاطب انتقال دهد، این نکته است که بخشش قطعی خداوند شامل حال عزاداران حسینی خواهد شد و سیدالشهدا(ع) برای گریه‌کنندگان خود استغفار می‌کنند و استغفار آن حضرت(ع) به معنای مغفرت قطعی و حتمی خداوند است و این به معنای پاکی قطعی دل و طهارت حقیقی و باطنی انسان به شمار می‌آید.

در قسمتی از این کتاب نوشته شده است: امام صادق(ع) می‌فرمایند؛ من ذکرنا عنده ففاضت عیناه حرم الله وجهه علی‌النار، یعنی هر که ما را نزد او یاد کند(به خاطر مصایب ما) اشک از دیدگاننش فرو ریزد، خداوند صورت او را بر آتش جهنم حرام خواهد کرد... مغفرت در قبال گریه یک امر اعتباری نیست، محتوای این حدیث و سایر احادیث مشابه به منزله یک امر اعتباری و قراردادی نیست که بفرمایند: شما کمی گریه کنید، ما هم کمی شما را از آتش جهنم نجات می‌دهیم، درست مانند معاملات دنیوی که پول با جنس رد و بدل می‌شود، قطعا این‌گونه نیست. حرام شدن وجه بر آتش اساسا یعنی شخص اهل آتش نیست. یعنی این «حرمت» یک حقیقت تکوینی و امر حقیقی است. به بیان دیگر، آتش بر کسی حرام است که در همین دنیا جهنم یعنی گناهان و آلودگی‌ها را بر خود حرام کند و از آن‌ها اجتناب ورزد و اگر به برخی از آن ها مبتلا شد، توبه کرده و ریشه آن‌ها را از خود دور نموده باشد. معنای این سخن آن است که گریه بر حسین‌بن‌علی(ع) زمینه‌ساز توبه و توفیق جبران گذشته‌ها است.»

از دیگر نکاتی که نویسنده به آن پرداخته این پرسش است که «آیا گریه با جهاد نسبتی دارد؟» چرا که ذاکران و مرثیه سرایان ائمه(ع) خود را یاور ائمه(ع) محسوب می‌کنند. نویسنده در این ‌باره معتقد است که «‌گریستن، گریاندن و مرثیه‌سرایی برای سالار شهیدان نوعی مبارزه، مجاهده و دشمن ستیزی است، زیرا نصرت و یاری ائمه(ع) معمولا با چنین اقتضایی معنا و مفهوم می‌یابد.» 

«ثواب بی‌کران گریه بر امام حسین(ع)»،«ثواب تسبیح و عبادت برای گریه بر ائمه(ع)»،«گریه و سوگواری تنها بر حسین(ع) شایسته است»،« گریه بر امام حسین(ع) اقتدا به ائمه(ع) است»،«گریه بر سالار شهیدان موجب روشنی چشم می‌شود» از جمله عنوان‌هایی هستند که نویسنده برای این احادیث انتخاب کرده است. 

چاپ ششم جلد اول کتاب «گریه بر سالار شهیدان چرا؟» به قلم مرتضی مهدوی یگانه به تازگی از سوی انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط