سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
انتشار کتاب انتقادی ممت درباره بازیگری متد

کتاب «درست و نادرست: بدعت و عقل سلیم برای بازیگر» نوشته دیوید ممت، نمایشنامه‌ و فیلمنامه‌نویس و کارگردان مشهور آمریکایی با ترجمه علی منصوری منتشر شد. ممت در این کتاب نظریه‌های استانیسلاوسکی و لی‌استراسبرگ در حوزه بازیگری را نقد کرده و آن‌ها را ناکارآمد دانسته است.-

منصوری به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: کتاب «درست و نادرست: بدعت و عقل سلیم برای بازیگر» دیوید ممت برای نخستین بار در سال 1990 در آمریکا منتشر شد. 

وی افزود: ممت در این کتاب بسیار شجاعانه و بدون ترس نظریه‌های استانیسلاوسکی و «بازیگری متد» لی‌استراسبرگ را مورد انتقاد قرار داده و آن‌ها را به چالش می‌کشد. در نهایت نیز نظریه‌های خود درباره هنر بازیگری را به مخاطب ارایه می‌دهد. 

این مترجم همچنین اظهار کرد: ممت در این کتاب خطاب به بازیگران می‌گوید که پیروی از «بازیگری متد» لی‌استراسبرگ، که ادامه دهنده شیوه بازیگری استانیسلاوسکی است، عمرتان را تلف می‌کند. بازیگری مقوله عجیب و غریبی نیست که لازم باشد از مدت‌ها قبل از ایفای نقش ذهن بازیگر مدام درگیر نقش بوده و جای آن نقش زندگی کند. 

منصوری در پایان گفت: کتاب بسیار مختصر و مفید و دارای فصل‌های کوتاه است. هر بحث کتاب در نهایت سه صفحه دارد. نثر این کتاب نیز بسیار ساده و همه‌فهم است. 

«درست و نادرست: بدعت و عقل سلیم برای بازیگر» نوشته دیوید ممت و ترجمه علی منصوری با شمارگان هزار و 100 نسخه، 136 صفحه و بهای 6 هزار 600 تومان از سوی نشر افراز در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. 

دیوید ممت، نمایشنامه‌ و فیلمنامه‌نویس و همچنین کارگردان سینماست. او در سال 1982 به خاطر نگارش نمایشنامه «گلن گری گلن راس» جایزه پولیتزر را به خود اختصاص داد. 

از  نمایشنامه‌های مشهور ممت که در ایران ترجمه و منتشر شده‌اند می‌توان به آثاری چون «گلن گری گلن راس»، «اولئانا» و «بوفالوی آمریکایی» اشاره کرد. 

کتاب «درباره کارگردانی فیلم» نیز یکی از آثار تئوریک ممت است که در ایران با ترجمه احمد دامود منتشر شد. 

با ترجمه منصوری پیش‌تر کتاب‌های «صید ماهی بزرگ» و «بازیگر و هدف» نیز منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط