یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
تجلیل از لیائو یی وو نویسنده منتقد دولت چین با جایزه شجاعت

شهر آشافنبورگ آلمان واقع در ایالت بایرن با اهدای جایزه شجاعت به لیائو یی وو از این نویسنده منتقد دولت چین تجلیل کرد.-

به گزارش خیرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، هیات داوران شنبه 9 نوامبر (18 آبان) با اهدای این جایزه غیرنقدی به نویسنده 55 ساله چینی دفاع وی از آزادی، عدالت و عزت انسانی را در زادگاهش تحسین کرد.

یی وو که از سال 2011 در برلین زندگی می کند، سال گذشته جایزه صلح کتابفروشی های کشور آلمان را دریافت کرد. این نویسنده به دلیل نوشتن متن های انتقادی به سرعت با رژیم کمونیستی چین درگیر و بارها با ممنوعیت در نوشتن روبه رو شد و چهار سال نیز در زندان گذراند.

جایزه شجاعت شهر آشافنبورگ از سال 2004 اهدا می شود و یی وو پنجمین برنده این جایزه بود. پیش از او کورت مازور، رهبر ارکستر به دلیل سهمی که در روند صلح آمیز «تظاهرات های دوشنبه» آلمان غربی در 9 اکتبر 1989 داشت با دریافت این جایزه تجلیل شد.

یی وو، نویسنده و شاعر چینی که متولد 1958 است در سال 2011 در پی سرکوب ها از طریق ویتنام به آلمان گریخت. او كه نخستین بار  سال 1987 از سوی مقامات کشورش با ممنوعیت نگارش روبه رو شد، در سال 1989 در جریان ناآرامی های میدان تیان آنمن شعر «قتل عام» را نوشت. سال 1990 به دلیل احتمال تبلیغات ضدانقلابی به حبس محکوم شد. او در زندان نوازندگی فلوت را آموخت و پس از آن به عنوان نوازنده خیابانی روزگار گذراند و با انسان های حاشیه جامعه چین گفت‌وگو کرد. نتیجه این گفت‌وگوها در سال 2009 در کتابی با عنوان «دوشیزه هالو و قیصر کشاورزان؛ جامعه چین از پایین» در انتشارات فیشر در شهر فرانکفورت منتشر شد.

در سال 2009 که کشور چین میهمان افتخاری نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت بود این نویسنده اجازه سفر به آلمان را نیافت و در فستیوال ادبیات کلن 2010 هم نتوانست شرکت کند. یی وو خاطراتش از دوران حبس در زندان را در قالب کتاب تکان دهنده «برای یک سرود و صد سرود؛ گزارش مشهود از زندان های چین» منتشر کرد و برای آن در نوامبر 2011 جایزه گشویستر شول را کسب کرد. «گلوله و تریاک – زندگی و مرگ در میدان تیان آنمن» دیگر اثر منتشر شده از یی وو است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها