پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
تشریح چگونگی آموزش مبانی دینی به شکوفه‌های زندگی

کتاب «شکوفه‌های باغ بندگی» به قلم عبدالاحد اسلامی تلاش دارد با تکیه بر این موضوع که کودکی مهم‌ترین سن برای آموختن مفاهیم دینی است، شیوه‌های انتقال مفاهیم دینی را به کودکان پیش دبستانی، والدین و مربیان مهدها و مدارس آموزش دهد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «شکوفه‌های باغ بندگی» به قلم عبدالاحد اسلامی در چهار فصل با عنوان‌های «ضرورت و اهداف سوق‌دادن کودکان به یادگیری»، «تحول روانی- دینی کودک پیش از دبستان از نگاه اسلام و روان‌شناسی»، «اصول و روش‌های آموزش مفاهیم دینی به کودکان» و «پرسش‌های کودکان و مهارت‌های پاسخگویی» چگونگی آموزش مفاهیم دینی را برای والدین و مربیان تبیین می‌کند. 

«شکوفه‌های باغ بندگی» کمک می‌کند تا مربی و والدین در پایان مطالعه کتاب بتوانند امکان آموزش مفاهیم دینی را به کودک و زمان آغاز آموزش، ضرورت و اهمیت سوق دادن کودکان به یادگیری مفاهیم دینی و آثار و فواید آموزش دین و اهداف آموزش مفاهیم دینی به کودکان به درستی دریابند.

عبدالاحد اسلامی معتقد است: «کودک تصورات اولیه‌ای از آموزه‌های دینی دارد که می‌تواند با اطلاعات تکمیلی مربیان کامل‌تر شود، یا با برخورد نادرست آنان و نیز اطلاعات وارونه‌ای که از آن‌ها دریافت می‌کند، نوعی ترس و وحشت از خدا و دین در روان او شکل می‌گیرد، بنابراین برداشت‌های اولیه کودک و پایه‌های توحیدی او از همان دوران خردسالی بنا می‌شود.»

اسلامی، «شکوفه‌های باغ بندگی» را با این هدف نگاشته‌است که مطالب آموخته شده در محیط خانه به طور کلی پایدارتر از مطالبی‌اند که در محیط‌های آموزشی فراگرفته می‌شوند. به‌همین دلیل باید از طریق آموزش دادن به والدین، اصولی را که باید کودکان در سنین قبل از مدرسه فرا بگیرند، به گونه‌ای علمی به آنان آموزش داد.

نویسنده براین باور است که «مربیان از اساسی‌ترین عناصر دخیل در فرآیند تربیت شمرده می‌شوند که در هر فعالیت تربیتی وجودشان ضروری است. مربیان عاملی تاثیرگذار در دوران تربیت هستند، اعم از این‌که بر روی خود تاثیر گذار باشند یا بر روی دیگری.»

کودکانی که در جامعه اسلامی رشد می‌کنند، با مفاهیم دینی آشنا می‌شوند. به عقیده نویسنده کتاب، اهداف اصلی از آشنایی کودک با مفاهیم دینی را می‌توان چنین برشمرد:«غنی‌سازی افکار کودک و پایه‌ریزی توحید در ذهن و جان او، ایجاد علاقه به خداوند و اولیای الهی،پرورش احساس مسوولیت در مقابل خداوند، پدیدآمدن حالت‌های اولیه ایمان در کودک، جلوگیری از بروز اندیشه‌های انحرافی و برخورداری از سلامت روان.»

یکی از ویژگی‌های بارز این کتاب، فصلی است با عنوان «تحول روانی ـ دینی کودک پیش دبستانی از نگاه اسلام و روان‌شناسی» که نویسنده در آن با استناد به علم روان‌شناسی، ویژگی‌های ذهنی کودک را بررسی می‌کند. این فصل، مراحل رشد کودک را از دیدگاه اسلام و علم روان‌شناسی به خوبی شرح می‌دهد به گونه‌ای که مخاطب پس از مطالعه این فصل می‌تواند با درک شرایط روحی کودک، فضایی دینی را برای آموختن معارف دینی برای او فراهم کند.
 
در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «کودک را باید برای شرکت در فعالیت‌های گروه‌های مذهبی تشویق کرد. عبادت یا فعالیت معنوی دسته ‌جمعی تاثیر پایداری در رشد معنوی او دارد. این نوع فعالیت‌ها موجب می‌شود محیط خانه و مدرسه به مکانی معنوی و مقدس تبدیل شود.»

کتاب«شکوفه‌های باغ بندگی» به قلم عبدالاحد اسلامی  نخستین بار با شمارگان پنج هزار نسخه، در 213 صفحه و قیمت 50 هزار ریال از سوی انتشارات ستاد اقامه نماز منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط