پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
روایتی از زوایای پنهان تاریخ فرانسه در «وداع با ملکه»

رمان «وداع با ملکه» اثر شانتال توما که روایتی از آخرین روزهای فرمانروایی لویی شانزدهم و همسرش ماری آنتوانت است، منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «وداع با ملکه» اثر شانتال توما رمانی است که براساس آن فیلمی سینمایی نیز ساخته شده است. در این فیلم که محصول دو کشور فرانسه و اسپانیا است، نخستین روز انقلاب فرانسه از زاویه دید خدمتکاران در کاخ ورسای تشریح می‌شود. داستان فیلم به ژوئیه 1789 در دربار پادشاه لویی شانزدهم و اغتشاش‌ها و نگرانی‌ها باز می‌گردد.

بوغیری، مترجم این کتاب، پیش از این به «ایبنا» گفته بود: شانتال توما نویسنده‌ای است که اغلب به کارهای تاریخی مستند می‌پردازد و پژوهشگر تاریخ محسوب می‌شود. از میان آثار وی، «وداع با ملکه» توانسته جایزه منتقدان ادبی را به دست آورد. وی بعد از این اثر 11 کتاب دیگر منتشر کرده است.

در توضیح این کتاب آمده است: «نویسنده در رمان وداع با ملکه، به روایت آخرین روزهای فرمانروایی لویی شانزدهم و همسرش ماری آنتوانت در ورسای می‌پردازد. سقوط حکومت در حین بهت و شاید انکار کاخ‌نشینان، زوایایی پیدا و پنهان از زندگی کاسه لیسان، ساده‌لوحی پادشاه و انزوای ملکه، زندگی نکبت‌بار تیره بختان در آن سوی نرده‌های ورسای، همه و همه تصویرهایی هستند که شانتال توما با تکیه بر مستندات تاریخی، آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار داده تا در حین خلق رمانی دلنشین اگر چه حسرت‌بار، به روشن ساختن زوایایی پنهان از تاریخ فرانسه و اتریش بپردازد.» 

نسخه اصلی این رمان سال 2002 به زبان فرانسوی منتشر شده است. 

«ساکت مثل شب» اثر مانفرد بیلر، «رقصنده یونانی» از آرتور شنیتسلر، «پرنسس پابرهنه» نوشته اریک امانوئل اشمیت، «آقای ایکس» از ژان فیلیپ توسن، «آوای آلاباما» نوشته ژیل لوروا و «سه روز در خانه مادرم» آثاری هستند که با ترجمه بوغیری منتشر شده‌اند.

رمان «وداع با ملکه» در 314 صفحه و به بهای 12 هزار و 500 تومان از سوی نشر البرز منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط