چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶
«تاریخ‌نگاری و مورخان عثمانی» در بوته نقد

نقد و بررسی کتاب «تاریخ‌نگاری و مورخان عثمانی» با ترجمه و تدوین نصرالله صالحی با حضور حسن حضرتی و داریوش رحمانیان، پژوهشگران حوزه تاریخ، دوشنبه (20 آبانماه) در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده تاریخ اسلام، کتاب «تاریخ‌نگاری و مورخان عثمانی» مجموعه مقالاتی‌است که به‌قلم نصرالله صالحی ترجمه و تدوین شده و به‌همت انتشارات پژوهشکده تاریخ اسلام به چاپ رسیده‌است که از سوی گروه روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری این پژوهشکده نقد می‌شود. این نشست با حضور حسن حضرتی، پژوهشگر و مدرس تاریخ، داریوش رحمانیان، استاد تاریخ دانشگاه تهران و نصرالله صالحی،‌ مولف کتاب، دوشنبه (20 آبان‌ماه) در پژوهشکده تاریخ اسلام برپا خواهد شد.

اهمیت نقد کتاب به این دلیل است که تاریخ‌نگاری عثمانی، یکی از جریان‌های مهم تاریخ‌نگاری در جهان اسلام به‌شمار می‌رود. مورخان قلمرو امپراتوری عثمانی در طول 6 سده استیلای عثمانیان، آثار پرشمار و ارزشمندی خلق کرده‌اند. البته اروپاییان بیشتر از مسلمانان اعم از ایرانی و عرب به مطالعه و بررسی این آثار پرداخته‌اند. 

مستشرقان اروپایی منابع تاریخ عثمانی از سده دهم تا شانزدهم و پس از آن را به زبان‌های خود ترجمه کرده‌اند. مورخان غربی که به شناخت دولت عثمانی نیاز داشتند، متن کامل یا بخشی از آثار تاریخی سفرا و سیاحان عثمانی، به ویژه آثار مورخان بزرگی نظیر کاتب چلبی، نعیما، خواجه سعدالدین و جلال‌زاده مصطفی را به زبان‌های ایتالیایی، فرانسوی، انگلیسی و آلمانی ترجمه و منتشر کرده‌اند. 

در ایران، متاسفانه تا دوره ناصرالدین‌شاه، هیچ توجهی به تاریخ عثمانی و منابع آن نشد. در این دوره بنا به علاقه شخص شاه، چند منبع تاریخی عثمانی به فارسی ترجمه و پس از آن بار دیگر به این آثار بی‌توجهی شد. بنابراین، آشنایی محققان تاریخ در ایران از تاریخ‌نگاری عثمانی تا روزگار حاضر همچنان ادامه یافته‌است. 

در حالی که در ایران، چنین فقر شدیدی نسبت به تاریخ‌نگاری عثمانی وجود دارد در اروپا و آمریکا علاوه‌بر تصحیح و انتشار منابع برجسته عثمانی، ده‌ها تک‌نگاری ارزشمند به‌صورت کتاب و پایان‌نامه‌های تحصیلی درباره تاریخ‌نگاری عثمانی تالیف و انتشار یافته است. از سوی دیگر یکی از پروژه‌های مهم دانشگاه هاروارد در یک دهه گذشته، تدوین دانشنامه مورخان عثمانی است که از طریق اینترنت در دسترس همگان است. 

پرداختن به تاریخ‌نگاری عثمانی به‌ویژه برای ما ایرانیان از آن لحاظ که موجب شناخت بهتر و بیشتر تاریخ‌نگاری ایران می‌شود اهمیت بسیاری دارد، زیرا تاریخ‌نگاری عثمانی از همان آغاز شکل‌گیری و نیز در مرحله اوج و کمال تا حد بسیاری وامدار زبان فارسی، عناصر ایرانی و شیوه‌های تاریخ‌نگاری ایران بوده‌است. 

نشست نقد کتاب «تاریخ‌نگاری و مورخان عثمانی» از ساعت 17 تا 19 دوشنبه (20 آبانماه) در پژوهشکده تاریخ اسلام به نشانی خیابان ولیعصر،‌ خیابان شهید عباس‌پور (توانیر)، خیابان رستگاران،‌ کوچه شهروز شرقی، شماره 9 برگزار می‌شود و حضور در آن برای همگان آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها