سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۳
بررسی تصورات قالبی در قاب کتاب

«تصورات قالبی و روابط بین گرو‌‌ه‌های هویتی؛ ارزیابی پیمایشی و مقایسه‌ای» عنوان کتابی به قلم علی اشرف‌نظری، با موضوع روانشناسی اجتماعی است که به همت انتشارات دانشگاه تهران به بازار نشر عرضه شده است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تصورات قالبی و روابط بین گرو‌‌ه‌های هویتی؛ ارزیابی پیمایشی و مقایسه‌ای» به قلم علی اشرف‌نظری، استاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران و بنیاد ملی نخبگان، با هدف بررسی تصورات و باورهای قالبی (کلیشه‌ای) ایرانیان از یکدیگر، در سه بخش تدوین شده است.

سه فصل نخست کتاب،‌ به «کلیات و مبانی مفهومی»، «مبانی نظری تصورات قالبی و پیشداوری»، «دلایل شکل‌گیری تصورات قالبی و بررسی کارکرد‌های آن» پرداخته است. از مهمترین مباحث این فصل‌ها می‌توان به‌ تببین مفهوم تصورات قالبی،‌ ارتباط تصورات قالبی و پیشداوری و تصورات قالبی در جامعه اشاره کرد. 

مولف در بخشی از فصل نخست کتاب در تبیین مفهوم تصورات قالبی، نوشته است: «مفهوم تصورات قالبی، مفهومی سهل و ممتنع است؛ زیرا اغلب دشوار به‌نظر می‌رسد که تصوری روشن از آنچه تصورات قالبی گفته می‌شود داشته باشیم. سرریز شدن یا خلط این مفهوم با مفاهیم دیگری نظیر «شناخت اجتماعی» ممکن است موجب ایجاد سوء تفاهماتی شود.»

«توصیف و تجزیه و تحلیل داده‌ها»، «مقایسه یافته‌های طرح تصورات قالبی و پیشداوری در دو دانشگاه تهران و یزد» و «توصیه‌های کاربردی برای کاهش تصورات قالبی و پیشدادی» عنوان‌‌‌های فصل‌های چهارم تا ششم کتاب حاضر است که به بررسی روابط متغیر‌ها، اهمیت رسانه‌های ارتباطی در تصور قالبی و پیشداوری، رابطه بین تحصیلات والدین و تصورات قالبی و طبیعی بودن فرآیند طبقه‌بندی اشاره دارند.

اشرف‌نظری، در بخشی از کتاب در تشریح روش‌های کاربردی برای کاهش تصورات قالبی و پیشداوری نوشته است: «به‌طور سنتی،‌چنین تصور می‌شود که تصورات قالبی در مقابل تغییر مقاومند و به رغم پیامد‌های نامطلوب در میان افراد نوعی اجماع پیرامون آن‌ها وجود دارد. براساس این فرض،‌ تغییر تصورات قالبی چندان سهل نیست و حتی اگر تغییر یابند،‌ چندان نمی‌توان به بهبود روابط بین گرو‌های هویتی امید بست، زیرا ممکن است تصورات قالبی جدیدی شکل گیرد که مانند تصورات قالبی پیشین نا‌مطلوب است و در میان مردم عمومیت می‌یابد.»

چاپ نخست «تصورات قالبی و روابط بین گرو‌‌ه‌های هویتی؛ ارزیابی پیمایشی و مقایسه‌ای» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 225 صفحه،‌ به بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها