سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
دومین چاپ «آزادی و زندگی تراژیک» از راه رسید

«آزادی و زندگی تراژیک؛ پژوهشی درباره داستایفسکی» نوشته ویچسلاف ایوانوف با ترجمه رضا رضایی به چاپ دوم رسید. نخستین چاپ این کتاب در سال 1386 منتشر شده بود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فئودور میخاییلوویچ داستایفسکی نویسنده مشهور روسی است که به نظر می‌رسد سبک نوشتاری منحصر به فرد او که بررسی زوایای روانی شخصیت‌های داستان است، تاثیر بسیاری بر نویسندگان نسل‌های مختلف پس از خودش در سراسر جهان گذاشت. همین مساله سبب شد تا محققان و اندیشمندان بسیاری داستایفسکی را یک فیلسوف دانسته و کتاب‌های متعددی درباره تفکرات و زندگی او بنویسند. 

«آزادی و زندگی تراژیک» نوشته ویچسلاف ایوانوف یکی از تالیفات منتشر شده درباره داستایفسکی است. ایوانوف در این کتاب در سه بخش کلی به بررسی زندگی و آثار فئودور داستایفسکی، نویسنده شهیر روسی پرداخته است. «جنبه تراژیک؛ درآمدی به جهان بوطیقایی داستایفسکی»، «جنبه اساطیری؛ درآمدی به اسطوره سازی داستایفسکی» و «جنبه دینی؛ درآمدی به دیدگاه‌های دینی داستایفسکی». 

بخش اول کتاب شامل دو فصل با عناوین «رمان – تراژدی» و «اصل تراژیک در فلسفه داستایفسکی از زندگی». بخش دو کتاب نیز شامل سه فصل با نام‌های «عروس طلسم شده»، «طغیان علیه مام خاک» و «بیگانه». در نهایت بخش سوم کتاب نیز شامل دو فصل «قوای خبیث» و «قوای پاک» است. 

جالب است که آیزایا برلین، فیلسوف مشهور و تاثیرگذار بریتانیایی، یادداشتی بر این کتاب نوشته است. بخشی از نوشته او به این شرح است: «همه جستارهای همدلانه‌ای که درباره نمایندگان جان روسی نوشته شده‌اند، در مقایسه با پژوهش ویچسلاف ایوانوف پیش پا افتاده و سطحی می‌نمایند، حتی بررسی معروف آندره ژید. ... پژوهش ویچسلاف ایوانوف هم استادانه است و هم عمیق.» 

نخستین چاپ این کتاب در سال 1386 با شمارگان هزار و 500 نسخه و بهای دو هزار و 400 تومان منتشر شده بود. 

دومین چاپ «آزادی و زندگی تراژیک؛ پژوهشی درباره داستایفسکی» نوشته ویچسلاف ایوانوف و ترجمه رضا رضایی با شمارگان 700 نسخه از سوی نشر ماهی است. 

این ترجمه همچنین در سال 1372 از سوی نشر البرز نیز منتشر شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها