دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳
«پژوهشنامه مدیریت» به ایستگاه پنجم رسید

پنجمین شماره پژوهشنامه مدیریت با عنوان «مدیریت منابع انسانی» با طرح موضوعاتی با محوریت مدیریت تجزیه و تحلیل و طراحی شغل، استخدام منابع انسانی و مدیریت پاداش منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سازمان مدیریت صنعتی پنجمین شماره پژوهشنامه مدیریت را با عنوان «مدیریت منابع انسانی» در 11 فصل با طرح 79 پرسشنامه منتشر کرد. 

سیدمحمد مقیمی، استاد دانشگاه تهران و مجید رمضان، استادیار دانشگاه صنعتی مالک ‌اشتر در مقام مولفان این شماره، علاوه بر ارایه 79 پرسشنامه معتبر جهانی در ابتدای هر فصل کتاب، چکیده‌ای از مبانی نظری مدیریتی را ارایه کرده‌اند. 

نخستین فصل این شماره از پژوهشنامه با عنوان «کلیات منابع انسانی» در قالب 12 پرسشنامه، به موضوعاتی چون درک از مدیریت منابع انسانی،‌ مسوولیت‌های مدیران منابع انسانی و‌ مدیریت کارکنان اشاره دارد.

«تجزیه و تحلیل و طراحی شغل» عنوان دومین فصل است که در 6 پرسشنامه این فصل مباحثی مانند نیاز رشد و ویژگی‌های شغلی، طراحی شغل و اثربخشی تحلیل شغل مطرح شده است.

در بخش نخست این فصل، با اشاره به تاریخچه طراحی شغل، به قلم نویسندگان آمده است: «تحلیل‌گر شغل، باید پس از مشاوره با کارکنان و سرپرستان، اقدام به تدوین شرح شغل نماید. پس از تدوین پیش‌نویس اولیه،‌ تحلیل‌گر شغل باید ملاحظات و نقد‌های کارکنان و سرپرست را در تهیه پیش‌نویس نهایی مورد توجه قرار دهد.»

سومین فصل پژوهشنامه با عنوان «برنامه‌ریزی منابع انسانی» شامل سه پرسشنامه در موضوعات ارزیابی برنامه‌ریزی منابع انسانی، دلایل وجود برنامه مدیریت جانشینی و برنامه‌ریزی و مدیریت موثر جانشینی است. 

مولفان در این فصل در تعریف «برنامه‌ریزی منابع انسانی» نوشته‌اند: «برنامه‌ریزی منابع انسانی» عبارت است از پیش‌بینی تقاضا و عرضه نیروی انسانی با استفاده از فنون مختلف،‌ برای تعیین نیازمندی‌‌های منابع انسانی سازمان در آینده.»

فصل چهارم با عنوان «استخدام منابع انسانی» با 6 پرسشنامه به مباحثی مانند ارزیابی متقاضی شغل، ابعاد شغل از دیدگاه کارکنان و نگرش کارفرما به استخدام کارآموزان می‌پردازد.

چهار پرسشنامه پنجمین فصل این شماره از پژوهشنامه با عنوان «جنسیت و مدیریت منابع انسانی» نیز به موضوعاتی مانند استراتژی‌های شکستن سقف شیشه‌ای، ادراکات از جنسیت در محل کار و نگرش به کار و فعالیت زنان اشاره دارد.

«آموزش و توسعه منابع انسانی» با 15 پرسشنامه عنوان ششمین فصل است. از مهم‌ترین مباحث این فصل می‌توان به آموزش روابط انسانی،‌ مهارت‌‌های مربی‌گری هدف‌مدار، انطباق شیوه‌های آموزش با کارکنان قدیمی‌تر و فرهنگ مربی‌گری اشاره کرد. 

«ارزیابی عملکرد منابع انسانی»، «مدیریت پاداش»، «مدیریت مسیر ترقی»، «مدیریت روابط کار» و «ترک خدمت و بازنشستگی» به ترتیب موضوعات فصل‌های هفتم تا یازدهم را شامل می‌شوند.

مولفان در بخشی از این شماره پژوهشنامه مدیریت با اشاره به تعریف مدیریت منابع انسانی، ‌این مقوله را شامل چهار فعالیت دانسته و می‌نویسند: «مدیریت منابع انسانی فرآیندی شامل چهار فعالیت اصلی یعنی،‌ جذب،‌ توسعه،‌ انگیزش و نگهداشت منابع انسانی است.»

پنجمین شماره پژوهشنامه مدیریت با عنوان «مدیریت منابع انسانی» با شمارگان یک‌‌هزار و 200 نسخه در 240 صفحه، به بهای 9 هزار و 500 تومان به همت انتشارات سازمان مدیریت صنعتی به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها