دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
تشکیل کارگروه ساماندهی چاپ و تکثیر کتاب در اتحادیه ناشران و کتابفروشان

کارگروه ساماندهی چاپ، تکثیر و توزیع کتاب کاغذی و الکترونیک در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با هدف جلوگیری از تکثیر‌های غیرقانونی کتاب تشکیل شد./

مسوول کارگروه ساماندهی چاپ، تکثیر و توزیع کتاب کاغذی و الکترونیک به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: در این کارگروه نمایندگان تشکل‌های فرهنگی صنعت نشر شامل ناشران عمومی، دانشگاهی، آموزشی، کودک و نوجوان و نشر الکترونیک عضویت دارند.

محمدتقی عرفان‌پور با اشاره به آغاز فعالیت این کارگروه گفت: در ابتدای کار 18 نفر از ناشرانی که از تکثیرهای غیرقانونی کتاب بیشترین ضربه و صدمه را می‌خوردند دور هم جمع شدند و تشکلی خصوصی برای مقابله با این پدیده غیرفرهنگی راه‌اندازی کردند اما پس از مدتی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تلاش کرد  فعالیت‌هایش اعتبار حقوقی پیدا کند. 

وی با بیان این‌که برخورد با کسانی که به حقوق ناشران تجاوز می‌کنند نیازمند اقدام مستمر و مداوم است، عنوان کرد: نمی‌توان با یک یا دو نشست انتظار داشت که مشکلات موجود در حوزه تکثیرهای غیرقانونی کتاب برطرف شود و به همین دلیل برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی برای فعالیت‌های این کارگروه پیش‌بینی کرده‌ایم. 

عرفان‌پور با اشاره به دعوت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از همه فعالان حوزه نشر در کشور برای حضور در این کارگروه ادامه داد: در کنار این موضوع اقدامات قضایی را نیز در دستور کار  قرار دادیم تا با استناد به قانون حمایت از مولفان و مصنفان، جلو فعالیت این گروه از سودجویان و دلالان را که مانند سم در رگ صنعت نشر در حرکت هستند، بگیریم. 

مسوول کارگروه ساماندهی چاپ، تکثیر و توزیع کتاب کاغذی و الکترونیک افزود: موضوع چاپ و تکثیر غیرقانونی کتاب‌ها قدمتی چندین دهه‌ای دارد و من از سال 1362 که وارد این حوزه شدم شاهد این بی‌قانونی‌ها در اشکال و صورت‌های مختلف بوده‌ام.

عرفان‌پور با بیان این‌که همیشه سودجویانی در کمین صنعت نشر کشور برای کسب درآمد بوده‌اند، عنوان کرد: در یک دوره شیوه کار آن‌ها به گونه‌ای بود که کتاب‌های پرفروش را تکثیر می‌کردند، در دوره دیگر به سراغ کتاب‌هایی رفتند که وزارت ارشاد به آن‌ها مجوز چاپ نمی‌داد، اما اکنون دیگر برای آن‌ها تفاوت ندارد که کتاب‌ها در چه حوزه‌ای باشند و کتاب‌های پرفروش در حوزه‌های دانشگاهی، عمومی و... به راحتی تکثیر می‌شوند.

وی یادآور شد: به تازگی باخبر شده‌ایم 50 نسخه از کتابی که در یک دانشگاه به آن نیاز داشتند به صورت غیرقانونی تکثیر شده و استمرار چنین روندی صنعت نشر را به نابودی می‌کشاند.

مسوول کارگروه ساماندهی چاپ، تکثیر و توزیع کتاب کاغذی و الکترونیک تکثیر غیرقانونی کتاب را مختص تهرانی‌ها ندانست و گفت: اکنون در شهر اصفهان پاساژی با نام «شِکری» فعالیت می‌کند که خبر داریم در برخی واحدهای آن، برخی کارهای غیرقانونی در حوزه نشر انجام می‌شود و ما در تعامل با صنف ناشران این شهر و مراجع قضایی به زودی به فعالیت سودجویان در این پاساژ پایان خواهیم داد.

عرفان‌پور با بیان این‌که میدان انقلاب در شهر تهران نیز از این قاعده مستثنا نیست ادامه داد: اکنون در مقابل ناشران و کتابفروشانی که بیش از سه دهه از عمر، سرمایه و وقت خود را برای کار فرهنگی هزینه کرده‌اند، افرادی با دستگاه‌های چاپ رومیزی به راحتی زحمات و تلاش‌های چندین ساله آن‌ها را  هدر می‌دهند.

وی هدف اصلی این کارگروه را برخورد با اقدامات غیرقانونی در حوزه نشر دانست و افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما تشکیل تیم‌های بازرسی در تهران و شهرهای بزرگ برای شناسایی جریان‌های غیرقانونی تکثیر، همچنین بررسی وضع توزیع و نشر کتاب‌ها با هدف جلوگیری از اقدامات نادرست است.

به گفته عرفان‌پور، جلوگیری از تکثیرهای غیرقانونی کتاب علاوه بر برخوردهای قانونی نیازمند فرهنگ‌سازی است و گاهی پیش می‌آید با افرادی روبه‌رو می‌شویم که می‌گویند نمی‌دانستند  این کار چه صدمات جبران‌ناپذیری به فعالیت‌های ناشران وارد می‌کند.

وی در پایان سخنانش گفت: در همین مورد تعاملاتی با مراکز دانشگاهی و تحصیلی داشته‌ایم تا کپی‌نکردن کتاب را در میان دانشجویان، استادان دانشگاه و عموم مردم به عنوان یک فرهنگ و اصل پذیرفته‌شده ارایه کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها