یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵
رهاوردهای هفته کتاب ایران به کشورهای جهان هم می‌رسد

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی علاوه بر رونمایی چند اثر، مراسمی از قبیل برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، کمک به کتابخانه کشورهای مقصد و حمایت از دیجیتالی‌کردن آثار برخی کتابخانه‌ها به همت رایزنان فرهنگی را در فهرست برنامه‌های هفته کتاب دارد./

حمید دهدشتی، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ستاد برگزاری بیست و یکمین هفته کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: ایرانیان خارج  و علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی، جامعه هدف این سازمان هستند. رایزنان فرهنگی افزون بر مناسبت‌های خاص، در طول سال نیز برای آن‌ها ویژه برنامه‌هایی طراحی و اجرا می‌کنند، چاپ و نشر کتاب، حمایت از برخی کتابخانه‌های ملی و برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی و نمایشگاه‌های کتاب از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌آیند.

وی افزود: انتشارات بین‌المللی الهدی از جمله مراکز انتشاراتی است که در چاپ و نشر کتاب به زبان‌های گوناگون به ویژه عربی و انگلیسی با ما همکاری دارد و به عنوان بازوی انتشاراتی سازمان عمل می‌کند. این انتشارات، همکاری و تعاملات فرهنگی متنوعی از قبیل حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب، پشتیبانی و تامین اقلام فرهنگی همه رایزنی‌های فرهنگی به‌ویژه در حوزه کتاب و کتابخوانی را برعهده دارد و در زمینه برگزاری مراسم رونمایی از کتاب‌ها در محل نمایندگی‌های خارج  نیز با رایزنان همکاری می‌کند.

مشاور فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره برنامه‌های فرهنگی هفته کتاب گفت: انتشار و رونمایی کتاب «انقلاب مصر» اثر استاد سیدهادی خسروشاهی در اوایل آذر و انتشار و رونمایی کتاب عربی «اسلامی بودن قدرت و انسانی‌بودن سیاستمداران از دیدگاه امام خمینی(ره)» با عنوان «اسلمه السلطه و انسنه الساسه فی فکر امام خمینی(ره)» تالیف دکتر وصفی از جمله برنامه‌های هفته کتاب سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هستند.

نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ستاد برگزاری هفته کتاب افزود: از سوی معاونت بین‌الملل سازمان فراخوانی برای همه نمایندگی‌ها و رایزنی‌های فرهنگی ایران در خارج   ارسال کرده‌ایم که اگر برنامه‌هایی در راستای سیاست‌های هفته کتاب از قبیل مسابقات کتابخوانی، نقد و بررسی، رونمایی کتاب و مراسم فرهنگی نظیر برگزاری نمایشگاه کتاب در نظر دارند در هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار و گزارش آن را به ما ارایه دهند.

وی با اشاره به برخی  برنامه‌های فرهنگی رایزنی‌های فرهنگی سازمان در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: مرکز ساماندهی ترجمه و نشر این سازمان که شورای کتاب مستقر در این مرکز است، مسوولیت بررسی کیفیت ترجمه‌ها و آثاری که از سوی رایزنان فرهنگی به چاپ می‌رسند، بر عهده دارد.

دهدشتی، پایان تدوین «اصطلاح‌نامه تخصصی فرهنگی» سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که بر اساس نمایه‌سازی بیش از 14 هزار مقاله و گزارش فرهنگی و مستندسازی نزدیک به سه هزار و 600 کلیدواژه بر پایه اصطلاح‌نامه های معتبر تخصصی مانند اصطلاح‌نامه فرهنگی یونسکو در قالب توصیفگر و به دو زبان فارسی و انگلیسی از سوی کارشناسان واحد اسناد کتابخانه مرکزی و آرشیو سازمان به انجام رسیده از دیگر برنامه‌های مرتبط با هفته کتاب دانست که در این هفته، رونمایی و معرفی می‌شود. 

دهدشتی برگزاری آیین رونمایی از کتاب «چهار عنصر بیدل» که باز نوشته‌ای از استاد سید ضیاء الدین شفیعی است از ویژ‌ه‌برنامه‌های امروز(12 آبانماه) دانست که با حضور فرهیختگان داخلی و جمعی از استادان فرهنگی از کشورهای افغانستان و تاجیکستان در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

بيست و يكمين دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی ايران از 25 آبانماه تا دوم آذرماه امسال در سراسر كشور برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط