چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۸
پارسیان در روشنای تاریخ از «مارلیک» سربرآوردند

شماره سوم و چهارم «مارلیک» دوفصلنامه ایرانشناسی (باستانشناسی و دانش‌های پیوسته) با موضوع «برآمدن پارسیان در روشنای تاریخ» در گفت‌وگو با حمید خطیب‌شهیدی، مهرداد ملک‌زاده، کامیار عبدی و لیلا مکوندی همراه با ویژه‌نامه حسن رضوانی منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «سرمقاله» شماره‌های سوم و چهارم دوفصلنامه «مارلیک» با عنوان «میراث و آموزش» به‌قلم شاهین آریامنش با ارایه راهکارهایی به دولتمردان خواستار آموزش در حوزه‌های مختلف برای حفظ و نگهداری میراث فرهنگی ایران شده‌است. 

«گزینه‌های انتخاب طبیعی» نوشته «ارنست مایر» از بزرگترین زیست‌شناسان تاریخ پس از داروین به‌شمار می‌رود که با ترجمه کامیار عبدی منتشر شده‌است. «دستکاری در شکل جمجمه‌های افراد جامعه‌ای در پیش از تاریخ ایران: با شواهدی از بقایای جمجمه‌های مردگان و پیکرک‌های انسانی» به‌قلم «اُرِلی دمز» و «کارینا کراوچر» با برگردان میلاد هاشمی تلاش کرده‌است تا به پرسش‌هایی درباره تفسیر فنون به کار رفته روی بدن انسان و مفاهیم اجتماعی دستکاری جمجمه‌ها پاسخ دهد. 

«منشا کشاورزی و اهلی‌سازی گیاهان و حیوانات و رابطه آن با مساعد شدن آب و هوا در آغاز دوره هولوسن» پژوهش «آنیل ک. گوپتا» با ترجمه زینب مریخ‌پور یکی از مقاله‌های کتاب است. در این مقاله نوشته شده‌است: «به نظر می‌رسد اهلی‌سازی گیاهان و حیوانات و در پی آن آغاز کشاورزی، با معتدل و مساعد شدن شرایط آب و هوایی در آغاز دوره هولوسن مرتبط بوده‌است.» 

«باستان‌شناسیِ خاستگاه هند و اروپاییان» اثر «دیوید آنتونی» که کامیار عبدی برگردان آن را انجام داده، دیگر مقاله این شماره است. مقاله «باستان‌شناسی و زبان هند و ایرانی‌ها» به‌قلم «لمبرگ کارلفسکی» با ترجمه محمد قمری‌فتیده نیز تلاش کرده‌است تا با مرور مطالعات باستانشناختی انجام شده اخیر در آسیای مرکزی و اوراسیا، مسیر و تاریخ حرکت هند و ایرانی‌ها را شناسایی کند. 

مقاله «لرستان و مارلیک: مراکز سلاح‌سازی ایران باستان» به‌قلم منوچهر مشتاق‌‌خراسانی با برگردان ونوس پیرمومن و حسام‌الدین شافعیان مرور کوتاهی بر برخی سلاح‌های تولید شده در لرستان در غرب و مارلیک در شمال ایران دارد. کاوه فرخ نیز در مقاله «بررسی احتمال وجود پیوندهایی میان ایزدبانوی ایرانی، آناهیتا و بانوی دریاچه در افسانه‌های آرتورشاه» با برگردان حسین شهرابی می‌کوشد احتمال وجود پیوند میان آناهیتا و بانوی دریاچه در افسانه‌های آرتورشاه در بریتانیای باستانی را بررسی کند. 

«آتشکده‌های باستان، در پرتو کشف مله‌هِیرام» نوشته «باربارا کایم» با برگردان میثم علیئی به دو آتشکده باستانی، یکی در ناحیه بندیان در شمال شرق ایران و دیگری در مِله‌هِیرام در جنوب ترکمنستان که به تازگی کشف شده‌اند، می‌پردازد. احمد حیدری نیز در مقاله «سکه‌های سده‌های نخستین اسلامی منطقه همدان» به بررسی و معرفی مجموعه‌ای از سکه‌های مربوط به قرون اولیه اسلامی پرداخته‌است که از منطقه همدان و بیشتر نهاوند به‌دست آمده‌اند و ضرب مناطق مختلف جهان اسلام (دمشق تا بخارا) هستند. این سکه‌ها در موزه همدان نگهداری می‌شوند.
 
غلامرضا شیرزاده، غفور کاکا و منیره محمدی در «پژوهش‌های باستان‌شناختی شهرستان خمین استان مرکزی» ضمن پرداختن به نتایج حاصل از بررسی باستانشناسی حوزه شهرستان خمین، ارتباطات موجود میان این منطقه را با مناطق همجوار  تبیین کرده‌اند. 

میزگرد این شماره با عنوان «برآمدن پارسیان در روشنای تاریخ» در گفت‌وگو با حمید خطیب‌شهیدی، مهرداد ملکزاده، کامیار عبدی و لیلا مکوندی به بررسی دیدگاه‌های این پژوهشگران باستانشناس درباره این موضوع پرداخته است. ویژه‌نامه این شماره نیز «این مرد نیک و ارجمند» دل‌نوشته‌هایی برای حسن رضوانی نام دارد که یادداشت‌هایی از 15 باستانشناس، استاد و پیشکسوت درباره این شخصیت به‌شمار می‌رود. 

بخش نقد و معرفی این شماره با نوشته «باغ مقدس و درختان سنگی شهر پارسَ» به‌قلم مهرداد ملک‌زاده به بررسی کتاب «تخت جمشید» اثر مهرداد بهار پرداخته و شاهین آریامنش نیز در «شیر دره پنجشیر» کتاب «احمد شاه مسعود، روایت صدیقه مسعود» را معرفی کرده‌است. همچنین گزارش این شماره به سخنرانی حامد وحدتی‌نسب و حکمت‌الله ملاصالحی با عنوان «باستان‌شناسیِ انسان‌شناسی» اختصاص دارد. گفت‌وگوی حسام‌الدین شافعیان با منوچهر مشتاق‌خراسانی، اخبار و چکیده انگلیسی مقاله‌ها پایان‌بخش این شماره از «مارلیک» به‌شمار می‌روند. 

شماره سوم و چهارم «مارلیک» دوفصلنامه ایرانشناسی (باستانشناسی و دانش‌های پیوسته) در 241 صفحه و قیمت 10 هزار تومان از سوی موسسه آموزش عالی مارلیک در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان باستانشناسی قرار گرفته است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ضرابي ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    درود به گروه متوليان اين نشريه همچنين به گروه كاوشگران جوان آقاي كاكا و شيرزاده و خانم محمدي

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها