سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
«سیاست‌گذاری در سینمای ایران» به قلم تقی‌زادگان

کتاب «سیاست‌گذاری در سینمای ایران» نوشته معصومه تقی‌زادگان، محقق حوزه جامعه‌شناسی هنر منتشر شد./

تقی‌زادگان به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: در حوزه پژوهش سینمای ایران بیشتر کتاب‌ها تاکنون شامل وقایع نگاری، تحلیل محتوایی آثار، بیوگرافی و دید زیبایی‌شناختی کارگردان و دیگر مواردی از این دست بوده و در موضوعاتی چون چگونگی تولید فیلم، مخاطب و پخش فیلم هیچ تحقیق یا پژوهشی منتشر نشده است. 

وی افزود: من با هدف مطالعه چگونگی شرایط تولید فیلم در ایران به نگارش این کتاب اقدام کردم. در سینمای ایران مجموعه‌ای از افراد با انتظارات و دیدگاه‌های مختلف مشغول به کار هستند، همین مساله کار تحلیل اجتماعی مقوله تولید فیلم در ایران را جذاب می‌کند. 

این مترجم و محقق در ادامه اظهار کرد: کار حرفه‌ای تولید فیلم در ایران پس از شروع به کار نخستین موسسه فیلمسازی در سال 1327 آغاز می‌شود. بحث تئوریک من درباره چگونگی شکل‌گیری عوامل سازنده فیلم در ایران نیز از جریان‌های سینمایی در این سال شروع شده و تا پایان دهه 70 را دربر می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که بحث درباره چگونگی شکل‌گیری عوامل سازنده فیلم در ایران با تقسیم تاریخ سینمای ایران به دو دوره پیش و پس از انقلاب اسلامی ممکن شده‌است. 

تقی‌زادگان در پایان گفت: در مجموع در این کتاب ضمن ارایه یک الگوی نظری از جریان‌های تولید فیلم در ایران، به پرسش‌هایی چون؛ «میزان مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سینمای ایران»، «میزان سرمایه‌گذاری دولت در سینما و همچنین تاثیر این سرمایه‌گذاری بر آثار» و دیگر سوالاتی از این دست، پاسخ داده شده است. 

«سیاست گذاری در سینمای ایران» نوشته معصومه تقی‌زادگان با شمارگان دو هزار و 200 نسخه و 150 صفحه از سوی حوزه هنری خراسان رضوی روانه کتابفروشی‌ها شده است. در شناسه کتاب قیمت آن درج نشده‌است. 

معصومه تقی‌زادگان دانشجوی مقطع دکترای ارتباطات اجتماعی از دانشگاه تهران است و «سیاست گذاری در سینمای ایران» نخستین کتاب مستقل اوست. 

«كار هنر: بررسی جامعه‌شناختی عناصر ساختاری سيستم هنر» با همکاری محمدرضا مریدی، ترجمه «اقتصاد هنر» نوشته ویکتور گینزبرگ و دیوید تراسبی با همکاری محمدرضا مریدی، مریم لاوی و زهرا شریعتی و چند کتاب دیگر از کتاب‌های مشترک تقی‌زادگان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها