شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶
جلد دهم «الحیاة» بر پیشخان کتابفروشی‌ها می‌نشیند

«الحیاة » دائره‌المعارف اسلامی، علمی و پژوهشی است که روش زندگی فردی و اجتماعی آزاد و پیشرو را ترسیم می‌کند و انسان‌های سراسر جهان را به پی‌ریزی یک نظام مردمی شایسته فرا می‌خواند. دهمین جلد این مجموعه به زودی روانه بازار کتاب می‌شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، جلد دهم این اثر مشترک محمدرضا حکیمی، محمد حکیمی و علی حکیمی در باب‌های بیست و پنجم تا بیست و هشتم و در 103 فصل تنظیم شده است. موضوع این مجلد تربیت اجتماعی و فردی است که عوامل اصلی اصلاح خانواده و اجتماع به شمار می‌رود.
 
آغازگر کتاب موضوع زندگی، دوستی و دوست‌یابی است که درباره اهمیت، رعایت‌ها، رهاوردها و معیارهای دوست‌یابی و نقش تربیتی آن است و  همچنین به آیات و احادیث مهمی در این زمینه اشاره می‌کند.

از مطالب کاربردی این موضوع می‌توان به چگونگی تعامل با دوست اشاره کرد. همچنین آداب دوستی در سفر ، آخرین فصل از باب دوستی این کتاب است و امر به معروف و نهی از منکر، موضوع باب دیگری از کتاب درباره یافتن راهی برای اصلاح جامعه را تشکیل می‌دهد. این موضوع در 18 فصل مطرح و از چرایی ارشاد و اصلاح اجتماعی آغاز شده است و تا شناخت معروف و منکر و چگونگی اجرای آن در جامعه و خانواده ادامه دارد.

انگاره‌های کلی تربیت عنوان باب بیست و هفتم است که به خطوط کلی تربیت از جمله قابلیت‌های طبیعی انسان برای هر نوع تربیت، جایگاه تربیت در دین، تربیت توحیدی و قرآنی، تاریخ و تربیت و تربیت با عمل نگاه دقیقی دارد و سپس در سه فصل جداگانه احادیث کاربردی جالبی در نمایش زیبایی‌ها، زشت شمردن زشتی‌ها و معرفی ارزش‌ها و انقلاب در نظام ارزش‌ها نقل شده است.

آخرین و مفصل‌ترین باب این کتاب، موضوع تربیت فرزندان است. این باب به موضوع‌های فراوان مانند ضرورت تربیت کودک، ازدواج سالم، معیارهای تربیت فرزند، آموزش و پرورش در ابعاد جسمی و روحی و بهداشتی و جنسی، تربیت اجتماعی، معیارهای شخصیتی و منش‌های متعالی، نابه‌هنجاری‌های اجتماعی و خانوادگی، آثار شخصیت مثبت و متعالی و پیامد شخصیت‌های منفی، عوامل اقتصادی رفتارهای به‌هنجار و نابه‌هنجار، شرایط مربی و ضوابط تربیت، روش گفتار و آیین گفت‌وگو می‌پردازد که همگی بر اساس قرآن و حدیث نقل شده است و با نگاهی جزیی‌نگرانه به آن‌ها توجه می‌کند.

نخستین چاپ جلد دهم کتاب الحیاة در 724 صفحه و به قیمت 250 هزار ريال به زودی از سوی نشر دلیل ما روانه بازار کتاب خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط