سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۴
دکتر ولایتی: بزرگداشت کتاب «قانون» بزرگداشت علم و فرهنگ است

نشست خبری دکتر علی‌اکبر ولایتی درباره برگزاری کنگره بزرگداشت هزارمین سالگرد تالیف کتاب «قانون» ابن‌سینا، صبح امروز (سه‌شنبه 30 مهر‌ماه) در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. ولایتی در این نشست، بزرگداشت کتاب «قانون» ابن‌سینا را بزرگداشت علم و فرهنگ دانست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر ولایتی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران این شورا در ابتدای این نشست خبری گفت: سال 2012 و 2013 از طرف یونسکو به‌عنوان سال گرامیداشت هزارمین سالگرد تالیف کتاب «قانون» از سوی شیخ‌الرئیس ابن‌سینا نامگذاری شده است. به این مناسبت کنگره گرامیداشت هزارمین سالگرد تالیف کتاب «قانون» ابن‌سینا، سه شنبه هفتم آبان ماه در دانشگاه تربیت مدرس آغاز به کار خواهد کرد.

وی افزود: در این روز اندیشمندان و محققان به ارایه مقالات خود درباره جنبه‌های مختلف کتاب «قانون» و نوآوری‌های ابن‌سینا در زمینه پزشکی خواهند پرداخت.  چهارشنبه هشتم آبان‌ماه نیز مراسم بزرگداشت ابن‌سینا، در محل مزار این حکیم مسلمان با حضور مقامات استان و مهمانان کنگره در شهر همدان برگزار خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه اظهار کرد:  پنجشنبه نهم آبان‌ماه نیز مراسم اختتامیه کنگره با جمع‌بندی مباحث برگزار می‌شود و در این روز از مقام مرحوم عبدالرحمن شرفکندی معروف به «هژار» به‌عنوان مترجم فارسی کتاب «قانون در طب» با حضور خانواده آن مرحوم تجلیل و از تمبر یادبود این کنگره رونمایی خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، انتشار یک نسخه از کتاب قانون را یکی از کارهای مهم کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و افزود: به همین منظور طی یک کار تحقیقاتی گسترده، بیش از 250 نسخه دستنویس از کتاب «قانون» موجود در کتابخانه‌های داخل کشور، مورد بررسی قرار گرفته است.

رییس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران گفت: کتاب «قانون در طب» براساس شواهد غیر‌قابل انکار، مهم‌ترین کتاب تالیف شده در دانش پزشکی است و بیش از 6 قرن متن اصلی برای تدریس علم پزشکی در همه جهان بوده است. در اهمیت این کتاب توجه به همین نکته کافی است که بعد از اختراع دستگاه چاپ توسط گوتنبرگ در نیمه قرن 15 میلادی، کتاب «قانون» بعد از کتاب‎های انجیل و تورات، سومین کتاب از نظر فراوانی انتشار است.

دکتر ولایتی ادامه داد: در حوزه تمدن اسلامی هر شخصی که می‌خواست تبحر خود در علم طب را به اثبات برساند، باید کتاب «قانون» را شرح و تلخیص می‌کرد. می‌توان گفت تسلط بر کتاب قانون، نشانه و معیار تسلط بر علم طب بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم در پاسخ به سوالی در مورد لزوم به‌روزرسانی کتاب «قانون» و استفاده از آن در علم پزشکی عنوان کرد: این کار مستلزم تشکیل کارگروه‌های تخصصی متشکل از پزشکان متخصص و علاقه‌مند است تا مباحث مطرح شده از سوی نابغه بزرگ تمدن اسلام و ایران را استخراج کنند.

وی گفت: بزرگداشت کتاب «قانون» در حقیقت بزرگداشت علم و فرهنگ است و خوشبختانه با محوریت شورای عالی انقلاب فرهنگی و همکاری نهادهای علمی و دانشگاهی این کار مبارک انجام خواهد شد. در این همایش ضمن توجه به کتاب «قانون» که موضوع اصلی آن علم پزشکی است، به سایر ابعاد این شخصیت برجسته از جمله فلسفه و نجوم و تاثیر متقابل این جنبه‌های شخصیت ابن‌سینا بر یکدیگر نیز پرداخته خواهد شد.

همچنین در این مراسم، دکتر بیژن رنجبر، رییس دانشگاه تربیت مدرس، درباره میزبانی این دانشگاه در این کنگره اظهار کرد: با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشکده فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در دانشگاه تربیت مدرس تاسیس شد و دانشگاه تربیت مدرس مفتخر است که میزبانی این کنگره را بر عهده دارد.

وی افزود: مقالات ارایه شده در این کنگره با محوریت موضوعاتی مانند روش‌شناسی طب ابن‌سینا، طب سنتی در آثار ابن‌سینا، اخلاق پزشکی از منظر ابن‌سینا و درمان بیماری‎های روحی و جسمی در نگاه ابن‌سینا ارایه خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این نشست گفت: چهارشنبه (هشتم آبان‌ماه)، مراسم ادای سوگند فارغ‌التحصیلان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان در محل مقبره ابن‌سینا برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها