سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
«شهر و تجربه مدرنیته فارسی» صفحه‌ای جدید در کالبدشناسی تهران می‌گشاید

«شهر و تجربه مدرنیته فارسی» خلاصه پایان‌نامه کارشناسی ارشد نرگس خالصی‌مقدم است که به بررسی چگونگی بازنمایی شهر تهران در رمان فارسی می‌پردازد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این نوشتار با طرح مساله سرگشتگی سوژه ایرانی و با در نظر داشتن تجربه شهری او ـ آن‌گونه که در رمان‌های فارسی بازتاب یافته است ـ ‌آغاز می‌شود. 

کتاب حاضر در جست‌وجوی پاسخ این پرسش که «وجوه مساله‌دار در تجربه شهری سوژه ایرانی کدام هستند؟» اطلاعاتی را از تاریخ مدرنیته شهری غرب و تاریخ تجدد ایرانی از چشم‌انداز تاریخ مدرنیزاسیون شهری تهران ارایه می‌کند. 

چنان‌که در مقدمه کتاب آمده است: «تاریخ را خوانده‌ایم. این بار اما، از راهی که ادبیات فارسی به آن می‌گشاید، تا سرگشتگی سوژه مدرن ایرانی در بطن مدرنیزاسیون آمرانه را از رهگذر اکتشاف و توصیف چگونگی رویارویی او با تناقضات ذاتی زندگی مدرن بر بستر منازعات تاریخی ـ اجتماعی و از منظر ادبیات بفهمیم. تا دریابیم این سرگشتگی چه نسبتی با تجربه او از زندگی در شهر مدرن پیدا می‌کند؛ تجربه‌ای که در دوره مورد نظر ما بر بستر کشاکش دو گفتمان مدرنیزاسیون آمرانه و بازگشت به اصل شکل می‌گیرد و حاصل شکل‌گیری فضا و مناسبات نوین شهری و به دنبال آن، ظهور تناقض‌های زندگی مدرن است.»

این کتاب خلاصه پایان‌نامه کارشناسی ارشد نرگس خالصی‌مقدم است که سال 88 تالیف شد. این تحقیق به بررسی چگونگی بازنمایی تهران در رمان فارسی می‌پردازد، زیرا تهران به سبب پایتخت بودنش و ساکنانش به واسطه پایتخت‌نشین‌بودن، از نخستین بسترهای ظهور مدرنیته در ایران به شمار می‌آید.

«شهر» در این پژوهش تنها در معنای فضایی ـ جغرافیایی آن مدنظر نیست، بلکه بر کیفیت روابط اجتماعی و فرهنگی که در بستر فضای شهری شکل می‌گیرد، هم دلالت می‌کند.

این اثر، در دو بخش کلی با عنوان «شهر و تجربه مدرنیته» و «روایت سوژه فارسی از شهر مدرن» به مباحثی مانند تراژدی تخریب و گذار، تحولات فضایی شهر تهران، نتایج نوسازی شهر تهران و نمود فضایی آن، مدرنیته و کابوس فضایی سنت، تراژدی تناقض در شهر و دیالکتیک مبارزه و پوچی می‌پردازد.

انتشارات تیسا نخستین چاپ کتاب «شهر و تجربه مدرنیته فارسی» را در موضوع جامعه و فرهنگ با شمارگان هزار نسخه در 255 صفحه، به قیمت هفت هزار تومان منتشر کرده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها