یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳
رقابت سیاسی و شاخص‌های آن از دیدگاه بنیانگذار انقلاب بررسی شد

کتاب «چارچوب قانونی رقابت سیاسی از منظر امام خمینی(ره)» به همت مسعود فولادفر و اسماء صابری تالیف شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مفهوم رقابت سیاسی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مفاهیم در علوم سیاسی به شمار می‌رود. رقابت سیاسی محصول روش‌های بدون خشونت برای تخصیص ارزش‌های سیاسی است.

چنان‌که مقدمه کتاب بیان می‌کند، رقابت سیاسی، روشی برای امحای خشونت‌ورزی در حیات سیاسی حاکم بر جامعه است. اگر رقابت سیاسی مبتنی بر جلوه‌های قانونمند نباشد، زمینه شکل‌گیری خشونت‌ سیاسی فراهم می‌شود. با این وجود، رقابت سیاسی به مثابه بازی در عرصه سیاست، تابع ضوابط و قواعدی است که سلامت آن در گرو التزام همه بازیگران به این ضوابط است.

این کتاب، اندیشه سیاسی امام خمینی(س) را در چارچوب قانونی رقابت سیاسی، شاخص‌های آن در ارتباط با پیشینه تاریخی آن و همچنین چگونگی عملیاتی‌کردن آن در نظام اسلامی بررسی می‌کند.

در بخشی از معرفی این اثر نوشته شده‌است: «دیدگاه امام خمینی(ره) در خصوص رقابت سیاسی، ریشه در مبانی معرفتی و تلقی ایشان از ماهیت حکومت، خاستگاه مشروعیت حکومت، اهداف حکومت و مهم‌تر از همه نقش مردم در حکومت دارد. امام خمینی(ره) با عطف توجه به کثرت و تنوع دیدگاه‌ها و پذیرش اصل اختلاف به لحاظ نظری «رقابت سیاسی در چارچوب» را پذیرفته‌است، لیکن از پذیرش رقابت سیاسی در مفهوم متداول غربی آن یعنی صرفا برای کسب قدرت امتناع کرده‌اند.»

این اثر در چهار فصل مخاطبان را با مباحث مفهوم رقابت سیاسی و شاخص‌های آن، پیشینه رقابت سیاسی در ایران با توجه به اندیشه قانون‌خواهی امام خمینی(ره)، رقابت سیاسی در نظام جمهوری اسلامی باتوجه به نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) و الزامات رقابت سیاسی در دیدگاه امام خمینی(ره) آشنا می‌کند.

‌نخستین چاپ کتاب «چارچوب قانونی رقابت سیاسی از منظر امام خمینی(ره)» را موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی با شمارگان دو هزار نسخه در 272 صفحه، به قیمت 9 هزار و 700 تومان منتشر کرده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها