شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۰
بیان‌الرحمن، تفسیری روان برای برقراری ارتباط آسان با معارف الهی

نویسنده کتاب تفسیر پنج جلدی «بیان‌الرحمن» به زبان فارسی تلاش کرده است ترجمه و تفسیری روان را از آیات قرآن ارایه دهد تا افرادی که با متن‌های ثقیل ارتباطی برقرار نمی‌کنند، بتوانند معارف والای زبان وحی را به خوبی درک کنند.-

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تفسیر «بیان‌الرحمن» با بیانی روایی منظور از هر آیه را به زبانی ساده بیان می‌کند و بدون تحریف کلام وحی، برداشت نویسنده از آیات قرآن را ارایه می‌دهد.

تالیف تفسیر قرآن کریم از دیرباز مورد استقبال بوده اما اغلب با توجه به روان نبودن متن و سنگین و ثقیل بودن عبارات، کتاب‌های تفسیر تنها به منابعی برای پژوهش و استفاده در پایان‌نامه‌ها مبدل شده‌اند، در حالی که نویسنده این کتاب تلاش کرده است تا مضمون آیات را با زبانی ساده برای جوانان ارایه دهد.

از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به ذکر اصل سوره‌های کامل قرآن و سپس ترجمه و پس از آن، پرداختن به تفسیر سیال به زبان ساده اشاره کرد.

این تفسیر بیشترین الهام را از کلام معصومین(ع) و به ویژه کلام امیرالمومنین علی(ع) در نهج‌البلاغه گرفته است.

نویسنده کتاب معتقد است که «بررسی مجموع آیات قرآن و توجه به باطن و ژرفای آیات کریمه، نیاز به تالیف دایراه‌المعارفی به وسعت تاریخ دارد و ضروری است که بزرگان نتیجه مطالعات خود را در قالب‌های مختلف در اختیار مخاطبان قرار دهند.»

این کتاب پژوهشی جدید در بیان روان آیات قرآن است و البته این روش به معنای تفسیر به رای بدون پشتوانه قابل قبول نیست، بلکه با تاثیرپذیری از گفتار نورانی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) پیام آیات را استخراج کرده است.

یکی از ویژگی‌های عمده این تفسیر، تقسیم‌بندی موضوعی و ارایه آیات با موضوع واحد است. به عنوان مثال، در بخشی از جلد اول کتاب تفسیر بیان الرحمن با عنوان «اکثریت و اقلیت در قرآن» می‌خوانیم: «یکی از شیوه‌های تربیتی قرآن این است که مردم را از پیروی اکثریت بر حذر می‌دارد و هیچ‌گاه اکثریت را ملاک خوبی و نیک بختی نمی‌داند. اکنون به آیاتی که اکثریت را محکوم کرده‌ و خلاف کار معرفی می‌کند، توجه کنید:
"وَ کَثیرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما یَعْمَلُونَ»"(آیه 66 سوره مائده)، "ثم عموا وصموا كثير منهم" (آیه 71 سوره مائده) و "اکثر الناس لا یشکرون" (آیه 243 سوره بقره) که این آیات اکثریت و اقلیت در قرآن را بررسی می‌کند.»

این کتاب پس از تفسیر آیات، تمام نکاتی را که در آیه به آن اشاره شده، به تفصیل بیان کرده است.

کتاب تفسیر «بیان‌الرحمن» در پنج جلد با شمارگان دو هزار نسخه به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم ارفع و به قیمت یک میلیون ریال(هر جلد در 700 صفحه) برای نخستین بار از سوی انتشارات فیض کاشانی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط