یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷
مریدی‌فر: منابع مکتوب قوانین کشور ما در سکوت به زندگی پس از اعدام نگریسته‌اند

حسین مریدی‌فر، دانشجوی دکترای حقوق خصوصی درباره حکم زندانی بجنوردی که پس از اعدام زنده شد، گفت: ‌قطعا باید چنین مواردی در قانون و منابع مکتوب پیش‌بینی می‌شد؛ زیرا اتفاق بسیار مهمی است و اکنون دیگر در مرحله آزمایش نیستیم./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره حکم اعدام مجدد علیرضا ـ م زندانی بجنوردی که چندی پیش پس از اجرای حکم زنده شد، آرای متعددی وجود دارد. با آن وجود ‌که قاضی دادگاه حکم سلب حیات وی را صادر کرده است، اما همچنان پرسش‌ها و آرای گوناگونی در میان مردم وجود دارد.

حسین مریدی‌فر، دانشجوی دکترای حقوق خصوصی با اشاره به این‌که درباره این مورد مطالعاتی انجام داده است، عنوان کرد: در قانون مجازات اسلامی که اردیبهشت ماه امسال، آخرین مصوبات آن اعلام و منتشر شد، صریحا اشاره‌ای به چنین مواردی نشده است و قانونی درباره کسی که پس از اجرای حکم اعدام و تایید مراجع ذی‌صلاح مانند پزشکی قانونی، زنده بماند، وجود ندارد.

این محقق آذربایجان شرقی افزود: چنین مواردی که فردی پس از اجرای حکم اعدام زنده بماند، بسیار نادر است و کمتر از یک در 10 هزار موارد اعدام دیده می‌شود. با این وجود استثنائاتی وجود دارد و ناگزیریم در چنین مواقعی به نظریات فقهی مراجعه کنیم. در صورت تعدد آرا نیز چنین احکامی به دیوان عالی کشور یا دادستان کل ارجاع داده می‌شود تا آن‌ها در شورای تصمیم‌گیری حکم نهایی را صادر کنند.

مولف کتاب «رساله تطبیقی شرایط و موانع نکاح در حقوق ایران» گفت: به یقین باید چنین مواردی در قانون و منابع مکتوب پیش‌بینی می‌شد، زیرا اتفاق بسیار مهمی است و اکنون دیگر در مرحله آزمایش نیستیم و صحیح نیست که قانون در چنین مواردی با سکوت برخورد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها