شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
مرکز اسناد و مدارک سازمان میراث فرهنگی به تهران منتقل شد

مرکز اسناد و مدارک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با انتقال آخرین اسناد میراث فرهنگی و باستانشناسی از شیراز به طور کامل به تهران منتقل شد. به گفته رییس پژوهشگاه این سازمان، کتاب‌ها پیش از انتقال طبقه‌بندی شده و به تدریج تحویل کتابخانه مرکز شده‌اند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، جلیل گلشن، رییس پژوهشگاه این سازمان با اعلام این خبر گفت: انتقال اسناد از دو ماه قبل و با کتاب‌های مرکز اسناد و مدارک میراث فرهنگی آغاز شد و شبانگاه 22 مهرماه 92 با انتقال اسناد تاریخی باستانشناسی کشور به ساختمان مرکزی سازمان میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری در خیابان آزادی به پایان رسید. 

وی هدف از این اقدام را پیوستن مرکز اسناد و مدارک میراث فرهنگی به دیگر بخش‌های ستادی سازمان میراث فرهنگی در تهران و بهره‌برداری بهتر از آن‌ها اعلام کرد و گفت: انتقال اسناد از شیراز به تهران در همه مراحل با اسکورت نیروی انتظامی همراه بود. 

گلشن در این باره گفت: از آن‌جا که در زمان انتقال این اسناد در سازمان میراث فرهنگی نبودم نمی‌توانم‌ اظهار نظر دقیقی ارایه دهم اما در بازدیدی که از شیراز پس از تصدی ریاست پژوهشگاه داشتم، متوجه شدم بخشی از اسناد و مدارک در یک سوله نگهداری می‌شده که به‌دلیل وضع محیطی، مانند نور، رطوبت، دما و عوامل تهدیدکننده مانند باکتری‌ها واجد شرایط مناسب نبوده است. 

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اخباری که درباره مفقود شدن بخشی از کتاب‌ها و اسناد در رسانه‌ها منتشر شده است، اظهار کرد: آن‌چه درباره مفقود شدن 47 هزار کتاب گفته شده است، صحت ندارد، زیرا همه کتاب‌های موجود در مرکز اسناد و مدارک سازمان میراث فرهنگی معادل همین تعداد بوده است و نمی‌توان پذیرفت که کتاب‌ها یک‌جا مفقود شده باشند. با این حال، به محض آن‌که فضای مناسب برای استقرار مرکز اسناد و مدارک در اختیار قرار بگیرد تحقیق در این باره آغاز می‌شود و سازمان حتی نسبت به مفقود شدن چند نسخه کتاب یا چند برگ سند نیز حساسیت فراوان دارد. 

گلشن درباره ساماندهی کتاب‌ها و اسناد منتقل شده به تهران و احیای دوباره مرکز اسناد و مدارک سازمان میراث فرهنگی افزود: محل استقرار این مرکز که در گذشته در ساختمان مرکزی این سازمان قرار داشت، کاربری دیگری پیدا کرده و اکنون مهم‌ترین مشکل، یافتن جای مناسب برای نگهداری هزاران نسخه سند، کتاب و خدمات‌رسانی به پژوهشگران است. 

وی تاکید کرد: همه اسناد و کتاب‌ها پیش از انتقال، طبقه‌بندی شده‌اند و با توجه به موضوعیتی که دارند به تدریج تحویل کتابخانه مرکز سازمان میراث فرهنگی، پژوهشکده حفاظت و مرمت و پژوهشکده باستانشناسی خواهند شد.

مرکز اسناد و مدارک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال 1389 و در زمان ریاست حمید بقایی بر این سازمان در قالب آن‌چه طرح انتقال سازمان‌های دولتی از تهران به شهرستان‌ها خوانده می‌شد از تهران به شیراز و تخت جمشید منتقل‌شد که با اعتراض کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی روبه‌رو شد. به‌ویژه جامعه باستانشناسی کشور بر این باور بودند که اسناد در شرایط نامطلوبی نگهداری می‌شوند و آسیب‌های زیادی متوجه آن‌هاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها