سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۲
«نام علی (ع) در معماری اسلامی ایران» به بازار هنر رسید

«نام علی (ع) در معماری اسلامی ایران به روش خط بنایی» تالیف غلامحسین معماریان، مدرس معماری و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و برگزیده بیست و چهارمین دوره کتاب فصل منتشر شد. معماریان گفت که برای این اثر پژوهش‌هایی را در شهرهای مختلف ایران انجام داده با این هدف که می‌توان از این اسماء در معماری جدید نیز استفاده کرد.-

معماریان به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از سال 1383 همراه برخی همکارانم پروژه‌ای تحقیقی را درباره کاربرد اسماء خداوند و نام‌های ائمه معصومین علیهم‌الاسلام در بناهای معماری آغاز کردیم که نخستین جلد آن همین کتاب «نام علی (ع) در معماری اسلامی ایران به روش خط بنایی» است. 

وی افزود: برای تکمیل پروژه تحقیقاتی این کتاب به شهرهای بسیاری چون تایباد، مشهد، یزد و اصفهان سفر کرده و در بناهای این شهرها خطوط را شناسایی و دسته‌بندی کردیم. در ادامه نقشه‌های معماری آن‌ها را کشیدیم. 

این مدرس و محقق حوزه معماری در ادامه به هدف نهایی خود از این پروژه اشاره کرد و گفت: تمام تلاش و هدف ما نشان دادن این مساله است که می‌توان از این اسماء در معماری جدید نیز استفاده کرد. 

معماریان درباره دیگر مجلدات این پروژه، گفت: جلد دوم این مجموعه به اسم پیامبر اسلام حضرت محمد رسول الله (ص) اختصاص دارد. بناهای داخل ایران را برای این کتاب دیده‌ام، اما همان‌طور که می‌دانید بیشترین بناهایی که مزین به نام پیامبر اسلام(ص) است در دوره تیموری و در شهرهای سمرقند و بخارا ساخته شده و من هفته آینده برای مطالعه روی این بناها عازم این دو شهر تاریخی هستم. در سومین جلد از این مجموعه هم بناهای مزین به نام متبرک «الله» مورد مطالعه قرار می‌گیرد. 

«نام علی (ع) در معماری اسلامی ایران به روش خط بنایی» نوشته غلامحسین معماریان با شمارگان هزار نسخه، 264 صفحه، قطع رحلی همراه با تصاویر رنگی و بهای 60 هزار تومان از سوی انتشارات آرما، روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

غلامحسین معماریان دارای مدرک دکترای معماری از دانشگاه منچستر انگلستان است و هم‌اکنون در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت تهران به عنوان عضو هیات علمی و با رتبه علمی دانشیار به تدریس اشتغال دارد. 

کتاب «معماری ايران: نيارش» معماريان در خرداد گذشته (1392) در بیست و چهارمین دوره جایزه کتاب فصل به عنوان اثر شایسته تقدیر در حوزه هنر و معماری انتخاب شد. 

از دیگر تالیفات منتشر شده معماریان می‌توان به؛ «آشنايی با معماری مسکونی ايرانی»، «سيری در مبانی نظری معماری» و «سيری در معماری آب انبارهای يزد» اشاره کرد. 

همچنین از میان ترجمه‌های منتشر شده معماریان نیز می‌توان به کتاب‌هایی چون «گونه‌شناسی اولیه» جان کارلو کاتالدی و «چگونه می‌توان يک پايان نامه تحصيلی نوشت» اثر اومبرتو اکو اشاره کرد. 

گردآوری، تدوین و انتشار برخی کتاب‌های محمد کریم پیرنیا، معمار شهیر و فقید ایرانی چون «تحقيق در معماری گذشته ايران»، «سبک شناسی معماری ايران» و «آشنايی با معماری اسلامی ايران» نیز از دیگر فعالیت‌های این پژوهشگر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط