دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱
بابک: کودکان باید برای انتخاب ساز آموزش ببینند

«سرزمین سازها» با عنوان دوم «سازشناسی برای کودکان و نوجوانان» نوشته هومن بابک و نگار پدرام از سوی کتاب‌های شکوفه انتشارات امیرکبیر منتشر شد. «سرزمین سازها» نخستین کتاب سازشناسی برای کودکان و نوجوانان در ایران است و بابک درباره این کتاب گفت که کمک به کودکان در انتخاب ساز انگیزه تالیف این اثر شد.-

بابک به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: بسیاری از کودکان، زمانی که دوره‌های مقدماتی نت شناسی و بخش‌های تئوری موسیقی را می‌آموزند و سازی را انتخاب می‌کنند، بعد از چند سال به این نتیجه می‌رسند که آن ساز را دوست ندارند یا در آن نمی‌توانند چندان موفق شوند.

وی افزود: برخی کودکان حتی ممکن است با صدا یا فیزیک ساز نیز مشکل داشته باشند. این مسایل برای من و خانم نگار پدرام انگیزه‌ای شد که کتابی تالیف کنیم تا به کودکان و نوجوانان و همچنین والدین و مدرسان موسیقی کودک، کمک کند سازی مناسب را انتخاب کنند. بنابراین این نخستین کتاب سازشناسی برای کودکان در ایران است.

بابک همچنین به طبقه‌بندی و معرفی ساز‌ها در کتاب «سرزمین سازها» اشاره کرد و گفت: این کتاب بر اساس طبقه‌بندی ساز‌ها به سه دسته سازهای «زهی»، «بادی» و «کوبه‌ای» تقسیم بندی شده است. 

\"\"

این نویسنده و مترجم در ادامه اظهار کرد: طبقه‌بندی ساز‌ها در این کتاب بر اساس استاندارد بین‌المللی در دنیاست و زیربخش‌های آن، حتی اگر یک ساز باشد در بخشی جداگانه تقسیم شده است. برای نمونه ساز پیانو در بخش ساز زهی شستی‌دار طبقه‌بندی شده که تنها همین ساز در این بخش وجود دارد.

بابک همچنین درباره نوع سازهایی که در این کتاب معرفی شده، توضیح داد: سازهای این کتاب در سه بخش بادی، کوبه‌ای و زهی معرفی شده‌اند. همچنین برای معرفی سازهایی را انتخاب کردیم که یا مدرس آن‌ها در ایران وجود دارند یا این‌که کودک به نحوی با آن‌ها آشنایی دارد. بر این اساس غیر از سازهایی دف و تنبور، از میان سازهای مقامی، دیگر سازی معرفی نشده است.

بابک در ادامه به شمار سازهای معرفی شده هم اشاره کرد و توضیح داد: 26 ساز در این کتاب معرفی شده است. در مرحله نخست، نحوه سازگری (سازسازی) یک ساز را معرفی کرده‌ایم که کودکان بیشتر با سازها ارتباط برقرار کنند. داستا‌ن‌ها و تاریخچه‌های کوتاهی نیز از این سازها به همین منظور آورده شده است.

این پژوهشگر درباره مدت زمان تدوین کتاب گفت: از حدود چهار سال پیش به همراه خانم پدرام، تحقیق و نگارش کتاب را آغاز کردیم. در این‌باره با روانشناسان و موسیقیدانان کودک نیز رایزنی‌های گسترده‌ای داشتیم تا در نهایت این کتاب را برای کودکان به رشته تحریر درآوردیم.

وی همچنین نوجوانان دوره راهنمایی را مخاطبان اصلی این کتاب معرفی کرد و گفت: هرچند مخاطب اصلی ما نوجوانان دوره راهنمایی است، اما کودکان دوره دبستان نیز با مربی‌هایشان می‌توانند از این کتاب استفاده کنند. 

بابک در پایان درباره کتاب‌های در نوبت انتشار خود گفت: هم‌اکنون کتاب‌های «ساتیا و من؛ روز نوشت‌های گاندی»، «دعاهای ملل» و «کاتاکالی؛ نمایش هندی» را در نوبت انتشار دارم که تا پایان امسال (1392) در دسترس مخاطبان قرار خواهند گرفت. 

«سرزمین سازها؛ سازشناسی برای کودکان» اثر هومن بابک و نگار پدرام، با شمارگان دو هزار نسخه، 88 صفحه و بهای 11 هزار و چهارصد تومان از سوی نشر کتاب‌های شکوفه وابسته به انتشارات امیرکبیر روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

هومن بابک، نویسنده، مترجم و محقق حوزه هنر و تمدن هند است. 

«نمایش عروسکی در هند»، «من خبرنگار کتاب؛ یادداشت‌هایی از خبرنگاران حوزه کتاب» و «کالی» از کتاب‌های تالیفی و «چند لحظه تا نیمه شب»، «داستان‌های بهارات» و «کتاب کوچک واستو در معماری» از ترجمه‌های منتشر شده هومن بابک است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها