شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶
جدیدترین اثر نامورمطلق به بازار کتاب رسید

کتاب «درآمدی بر اسطوره‌شناسی» جلد ششم از مجموعه نظریه‌ها و نقدهای ادبی و هنری، نوشته بهمن نامورمطلق، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی منتشر شد. به گفته نامورمطلق، روش‌ها و نظریه‌های غربی برای مطالعات اسطوره‌ای ایرانی کمک چندانی نمی‌کنند و دو نظریه «اسطوره – متن» و «سر اسطوره» مطرح شده در این کتاب در راستای شناخت اسطوره‌های بومی کارآیی بسیاری دارند./

نامورمطلق به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: در کتاب «درآمدی بر اسطوره‌شناسی» 10 رویکرد مطالعات اسطوره‌ای، به صورت تاریخی و کورنولوژیک معرفی و شرح و توضیح داده شده است. به نحوی می‌توان گفت که مباحث از دانش اسطوره‌شناسی شروع و همه مباحث این حوزه را تا سال 2010 دربرمی‌گیرد. 

وی افزود: «اسطوره شناسی تطبیقی با روش فیلولوژی» ماکس مولر، «اسطوره شناسی کنش‌گرایانه» ژرژ دومزیل و «نظریه تک‌اسطوره» ژوزف کمبل از جمله نظریاتی هستند که در کتاب شرح و توضیح داده شده‌اند. 

نامورمطلق در ادامه به طرح دو نظریه اسطوره‌شناسی بومی در این کتاب اشاره کرد و گفت: دو نظریه خودم در مطالعات اسطوره‌شناسی نیز در این کتاب شرح و بسط داده شده‌است. این دو نظریه « اسطوره – متن» و «سر اسطوره» نام دارند. این دو نظریه در راستای شناخت اسطوره‌های بومی، کارآیی بسیاری دارند. روش‌ها و نظریه‌های غربی برای مطالعات اسطوره‌ای ایرانی کمک چندانی نمی‌کنند. 

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: همه فصل‌های این کتاب به دو بخش نظری و عملی تقسیم می‌شوند.  لازم است بیان کنم در فصولی که نظریه‌های غربی مطرح شده، مثال‌هایش نیز از فرهنگ همان کشورها انتخاب شده و برای فهم بیشتر نظریات خودم، مثال‌هایی از اساطیر ایرانی را ارایه کردم. 

وی افزود: روش‌ها و نظریه‌های تالیفی من برای بررسی کتاب‌هایی که ظاهرا اسطوره‌اند و اسطوره‌های بنیادین ندارند، نیز کارآیی دارد. در این راستا برخی اسطوره‌های جدید چون «اسطوره قدرت» نیز بحث و بررسی شده‌اند. 

نامورمطلق در پایان گفت: این کتاب در اصل یک اثر دو جلدی است. در این جلد به اسطوره‌هایی که در مطالعات ادبی و هنری کارآیی دارند، پرداخته شده است. در جلد دوم به اسطوره‌هایی که در راستای مطالعات دیگر رشته‌ها چون روانشناسی، دین‌شناسی و... کاربرد دارند، پرداخته می‌شود. 

کتاب «درآمدی بر اسطوره‌شناسی» جلد ششم از مجموعه نظریه‌ها و نقدهای ادبی و هنری، تالیف بهمن نامورمطلق، با شمارگان هزار و 650 نسخه، 676 صفحه و قیمت 33 هزار تومان از سوی انتشارات سخن روانه کتابفروشی‌ها شد. 

بهمن نامورمطلق، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور است. 

از دیگر کتاب‌های مجموعه نظریه‌ها و نقدهای ادبی و هنری می‌توان به «نشانه – معناشناسی دیداری» حمیدرضا شعیری، «درآمدی بر بینامتنیت» بهمن نامورمطلق، «درآمدی بر آیکونولوژی» ناهید عبدی و «چیستی ترجمه در هرمنوتیک» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط