شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰
تورج دریایی درباره کرتیر در متون فارسی میانه پهلوی سخنرانی می‌کند

دومین همایش «باستانشناسی و هنر ساسانی» با ارایه مقاله تورج دریایی با عنوان «چرا کرتیر در متون فارسی میانه پهلوی فراموش شد؟» همراه با اهدای «تندیس عزت‌الله نگهبان» به این ساسانی‌شناس پیشکسوت، سه‌شنبه (23 مهرماه) در موزه فرش ایران برگزار می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به‌نقل از روابط عمومی دومین همایش «باستانشناسی و هنر ساسانی»، میلاد وندایی، دبیر اجرایی این همایش گفت: دوره ساسانی یکی از دوره‌های تاریخی ایران است که کمتر به آن توجه شده و برگزاری چنین همایشی این فرصت را به وجود می‌آورد تا حداقل سالی یکبار پژوهشگران، تاریخدانان و باستانشناسان متخصص در این دوره تاریخی دور هم گرد آیند و آخرین دستاوردهای علمی‌شان را با یکدیگر در میان بگذارند و به تبادل نظر بپردازند. 

وی افزود: در این همایش علیرضا هژبری، باستانشناس و کارشناس اداره کل موزه‌های معاونت میراث فرهنگی، مقاله‌ای با عنوان «بررسی و طبقه‌بندی چهارطاقی‌های ساسانی» و تورج دریایی، استاد دانشگاه UCLA در ارواین کالیفرنیا مقاله‌ای با عنوان «چرا کرتیر در متون فارسی میانه پهلوی فراموش شد؟» را ارایه می‌دهند.

دبیر اجرایی دومین همایش «باستانشناسی و هنر ساسانی» درباره اهدای تندیس نگهبان نیز اظهار کرد: این تندیس به پاس قدردانی از زحمات دکتر عزت‌الله نگهبان، پدر باستانشناسی ایران طراحی شده و سالانه به خاطر نگهبانی از میراث و فرهنگ ایران‌زمین به یکی از تاریخدانان و باستانشناسان اهدا می‌شود. در دور نخست این همایش این تندیس به دکتر محمدیوسف کیانی اهدا شد و امسال نیز به دکتر تورج دریایی به دلیل سال‌ها تلاش برای رمزگشایی از تاریخ ایران‌زمین اهدا خواهد شد. 

در این همایش میلاد وندایی، باستانشناس و مدیر مسوول مجله باستانشناسی «کندوکاو» مقاله‌ای با عنوان «نقش ایزد آناهیتا در تاریخ، هنر و معماری ساسانیان» ارایه خواهد کرد و پس از آن نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار می‌شود.

نخستین همایش «باستانشناسی و هنر ساسانی» اسفندماه سال گذشته با طرحی از مجله کندوکاو و همکاری انجمن علمی باستانشناسی ایران و دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. 

دومین همایش «باستانشناسی و هنر ساسانی» با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و موزه فرش ایران، سه‌شنبه (23 مهرماه) از ساعت 10 تا 14 در سالن آمفی تئاتر موزه فرش ایران به نشانی تقاطع خیابان کارگر شمالی و دکتر فاطمی، ضلع جنوب غربی برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها