سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
میراث سیاسی مالكم ايكس، حقیقتی برای سیاسیون

«مالكم ايكس رهبر انقلابی طبقه‌ی كارگر» اثری از جك بارنز با ترجمه افشین صدرایی است. این کتاب با مروری بر زندگی «مالكم ايكس» افکار و رفتار سیاسی این رهبر انقلابی را در مبارزات اجتماعی و سیاسی پرولتاریا در ایالات متحده آمریکا شرح می‌دهد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آنچه خیزش انفجارآمیز مبارزه آزادی‌بخش سیاه در ایالات متحده در دهه 1950 را پایه‌ریزی کرد، مهاجرت توده‌های رنگین پوست از جنوب روستایی به شهرها و کارخانه‌های سراسر قاره بود. انگیزه این حرکت نیاز سیری‌ناپذیر سرمایه به نیروی کار و گوشت دَم توپ برای جنگ‌هایش بود. «مالکم ایکس» از درون این مبارزه و به عنوان رهبری بلا منازع ظهور کرد.

چنان‌که «بارنز» در این اثر عنوان می‌کند، «مالكم ايكس» این نکته را تاکید می‌کرد که آن جنبش عظیم انفجارآمیز، بخشی از یک نبرد انقلابی جهانی برای حقوق بشر است.

«مالكم ايكس رهبر انقلابی طبقه‌ی كارگر» بر مبنای استنتاج از درس‌های یک و نیم قرن مبارزه کمک می‌کند دریابیم که چرا کسب انقلابی قدرت توسط طبقه کارگر است که آخرین نبرد برای آزادی سیاه را ممکن می‌سازد و راه را برای ایجاد جهانی همواره می‌کند که نه بر پایه استثمار، خشونت، نژادپرستی بلکه بر مبنای همبستگی انسان‌ها بنا شده باشد. 

همان‌طور که ناشر در مقدمه خود یاد کرده است، مخاطبان در این کتاب با کودکی و دوران نوجوانی «مالكم ايكس» با وضع زندگی او و خانواده‌اش در چارچوب روابط اجتماعی حاکم بر ایالات متحده در دوران حیات او آشنا می‌شوند. این کتاب روایت می‌کند که پدر «مالكم ايكس» مرد سیاه‌پوستی بود که نمی‌پذیرفت جایگاه سیاهان باید آن باشد که مرتب به ایشان دیکته می‌شود و مانند بسیاری دیگر تحت تهدید و حمله تشکل‌های نژادپرست سفید پوست باشند.

«مالكم ايكس» بارزترین نمونه یک رهبر انقلابی بود که در نیمه دوم قرن بیستم در خاک آمریکا به پاخاست. او با سایر انقلابیون سراسر جهان همگرایی سیاسی پیدا کرد.

در بخشی از معرفی کتاب از قول «جک بارنز» نوشته شده است: «از اینجا شروع نکنید که سیاه‌پوستان ملت ستمدیده‌ای هستند. از جایگاهشان به مثابه طلایه‌داران و وزنه کارگرانی که سیاه هستند، در مبارزات اجتماعی و سیاسی وسیع تحت رهبری پرولتاریا در ایالات متحده شروع کنید. از جنگ داخلی ایالات متحده گرفته تا به امروز، سوابق و شواهد این حقیقت، حیرت‌انگیز است. قدرتشان و قابلیت برگشت‌پذیری در مقابل مصائب است که انسان را تکان می‌دهد، نه ستمدیدگی.» 

موضوعات کتاب در سه بخش اصلی با عنوان او حقیقتی به انقلابیون نسل ما می‌گفت: در ثنای مالکم ایکس، مصاحبه مالکم ایکس با هفته‌نامه سوسیالیست جوان و مالکم ایکس: رهبر انقلابی طبقه کارگر، گردهم آمده‌اند.

انتشارات طلايه پُرسو نخستین چاپ کتاب «مالكم ايكس رهبر انقلابی طبقه‌ی كارگر» را با شمارگان هزار نسخه در 199 صفحه رقعی، به بهای 9 هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها