چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶
مولف کتاب‌های پژوهشی،‌‌ معاون نجفی شد

محمدعلی نجفی، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بهمن نامورمطلق، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و معاون آموزشی خانه هنرمندان ایران را به سمت معاونت صنایع دستی این سازمان منصوب کرد. وی از سال 1382 تا 1388 دبیر و معاون پژوهشی فرهنگستان هنر بود که با معرفی محمدعلی معلم دامغانی به عنوان رییس فرهنگستان هنر از سمت خود کناره‌گیری کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بهمن نامورمطلق دکترای ادبیات تطبیقی از دانشگاه کلرمون-فران فرانسه دارد و هم‌اکنون عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و معاون آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان ایران و عضو حلقه نشانه شناسی تهران است. نامورمطلق واضع نظریه جدید «سراسطوره» در دنیای اسطوره‌شناسی و نقد ادبی و هنری است. 

نامورمطلق پس از بازگشت از فرانسه به کشور، از سال 1382 تا 1388 دبیر و معاون پژوهشی فرهنگستان هنر بود و با معرفی محمدعلی معلم دامغانی به عنوان رییس فرهنگستان هنر در سال 1388 از سمت خود کناره‌گیری کرد. 

این منتقد و نشانه‌شناس ایرانی با حضور خود در خانه هنرمندان ایران، تحول بسیاری را در این خانه ایجاد کرد. پیش از حضور نامورمطلق در سمت معاون آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان، این مرکز هیچ کتابی منتشر نکرده و البته هیچ کار پژوهشی و نشست‌های تخصصی را برگزار نکرده بود. 

این مدیر فرهنگی همچنین دبیر علمی بسیاری از همایش‌های حوزه علوم انسانی در ایران بود و مجموعه مقالات برگزیده این همایش‌ها را در قالب کتاب منتشر کرد. از میان این همایش‌های می‌توان به «همایش مکتب اصفهان»، «همایش مکتب شیراز»، «همایش ادبیات تطبیقی: دهه اخیر و جشم اندازهای آن» و «همایش بازنمایی معماری و شهرسازی در ادبیات و هنر» اشاره کرد. 

مدیر و ناظر انتشار مجموعه نقدهای ادبی و هنری در انتشارات سخن شامل کتاب‌هایی چون «طاق بستان»، «تخیل و مرگ در ادبیات و هنر»، «نشانه‌شناسی مکان» و «مهاجرت در ادبیات و هنر» و چند عنوان دیگر از جمله سوابق حرفه‌ای نامورمطلق در حوزه کتاب است. 

از آثار دیگری که با کوشش و نظارت نامورمطلق منتشر شده‌اند می‌توان به  کتاب‌هایی چون «بازنمایی فضاهای شهری در هنر و ادبیات»، «آیینه آفتاب: حضور شخصیت و آثار مولانا در غرب»، «اسطوره متن هویت‌ساز: حضور شاهنامه در ادب و فرهنگ ایرانی»، «اسطوره متن بینافرهنگی»، «اسطوره متن بینانشانه‌ای»، «دانش‌های تطبیقی: مجموعه مقالات فلسفه، اسطوره‌شناسی، هنر و ادبیات» و «گفتگومندی در ادبیات و هنر» اشاره کرد. 

«درآمدی بر بینامتنیت»، «نقد تکوینی در هنر و ادبیات» به همراه شکرالله اسداللهی و «کتاب و کتاب‌خوانی در برنامه‌های تلويزيون» از دیگر تالیفات  نامورمطلق به شمار می‌آیند.

همچنین نامورمطلق کتاب‌هایی را در کشور فرانسه و به زبان فرانسوی تالیف و منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط