دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
«زغال سرخ» جنایت‌های رژیم پهلوی را روایت می‌کند

سیدحسن حسینی‌ارسنجانی، نویسنده حوزه انقلاب اسلامی درباره جدید‌ترین اثر خود با عنوان «زغال سرخ» گفت: این اثر، جنایت‌ها، ظلم و ستم‌های دوران حکومت رژیم پهلوی را در قالب داستان بیان می‌کند./

سیدحسن حسینی ارسنجانی، نویسنده کتاب «زغال سرخ» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: در برهه‌ای از زمان، دبیر آموزش و پرورش بودم. همچنین در دانشگاه تدریس می‌کردم. همواره در این کلاس‌ها با سوال تکراری دانش‌آموزان و دانشجویانم مبنی بر این‌که «آیا دوران فعلی خوب است یا دوران رژیم پهلوی؟» مواجه می‌شدم.

وی ادامه داد: بر این اساس در کلاس‌های درس در قالب خاطره به بیان فقر، فساد، ظلم و ستم دوران رژیم پهلوی می‌پرداختم. بَعد از مدتی متوجه شدم این خاطره‌ها تاثیر مثبتی در نوع برداشت‌های دانش‌آموزان و دانشجویان از آن دوران، برجا گذاشته‌اند. بنابراین، تصمیم گرفتم مجموعه این خاطرات را در قالب کتاب‌های متعدد ارایه کنم تا نسل جوان بتواند با فضای حاکم آن دوران آشنا شود.

حسینی‌ارسنجانی افزود: «زندانی کوچک» و «مبصر کلاس هشتم» عناوین برخی از این کتاب‌ها را تشکیل می‌دهند. این دو عنوان، کتاب داستان‌های انقلابی را دربردارند و در دوره‌های مختلف جشنواره سراسری داستان انقلاب به کسب مقام نائل شده‌اند.

وی درباره کتاب «زغال سرخ» گفت: این اثر نیز از دیگر آثاری‌ است که در حوزه انقلاب اسلامی به نگارش درآمده است. این کتاب، داستان زندگی زغال‌فروش فقیری را که در زمان شاه می‌زیسته و همواره ظلم‌های فراوان این رژیم را تحمل می‌کرده، به تصویر می‌کشد.

این نویسنده حوزه انقلاب اسلامی ادامه داد: زغال‌فروش داستان، در نهایت توسط همان رژیم به شهادت می‌رسد و پسرش برای انتقام از آن‌ها طرحی را پیش‌بینی می‌کند که منجر به مرگ قاتل پدرش می‌شود. 

حسینی‌ارسنجانی در پاسخ به این سوال که «نگارش این گونه کتاب‌ها تا چه اندازه در شناساندن دوران قَبل و بَعد از پیروزی انقلاب اسلامی به جوان‌ها کمک کنند؟» گفت: تاثیر به‌سزای نگارش و انتشار این گونه کتاب‌ها در شناساندن دوران پُرظلم و ستم رژیم پهلوی به نسل جوان انکارناپذیر است، اما در این میان، نقش رسانه‌های مختلف در شناسایی وضع آن دوران بی‌تاثیر نیست. بنابراین، پیشنهاد می‌کنم انواع رسانه‌های دیداری و شنیداری بیش از پیش در این راستا گام بردارند؛ زیرا اغلب راویان داستان‌های انقلابی به دلیل کهولت سن یا عوارض ناشی از شکنجه‌های دوران ستمشاهی شاید زمان کمی بتوانند در کنار ما باشند. در نتیجه در صورتی که این خاطرات ثبت نشوند، ممکن است آن‌ها نیز همراه صاحبانشان به فراموشی سپرده شوند.

وی عنوان کرد: مسوولان فرهنگی به این دلیل ‌که موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از اهمیت بالایی برخوردارند، باید تمهیداتی را بیندیشند تا چاپ کتاب‌های حوزه‌های مذکور در اولویت قرار بگیرند و فرآیند صدور مجوز این گونه کتاب‌ها را تسریع دهند.

چاپ نخست کتاب «زغال سرخ» اثر سیدحسن حسینی‌ارسنجانی به‌زودی از سوی انتشارات شهرستان ادب راهی بازار نشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط