شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲
نيلي‌پور: نويسنده بايد مراقب اطرافش باشد

رضوان نيلي‌پور، نويسنده، به بهانه چاپ تازه‌ترين مجموعه داستانش با نام «البته با كمي تاخير» گفت: يك نويسنده پيوسته بايد حس كند كه در مركز چهارراهي ايستاده و موظف است كه مراقب حوادثي كه در اطرافش مي‌گذرد، باشد.-

نيلي‌پور درباره موضوع داستان‌هاي اين مجموعه به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: در اين مجموعه سعي كرده‌ام تا دور از مسايل كليشه‌اي، حتي از تكرار سوژه‌هاي گذشته‌ام دوري كنم تا حرف‌هاي تازه‌اي براي گفتن ارايه دهم.

نويسنده كتاب «كاش يادش بماند» افزود: در اين كتاب از مرداني گفته شده كه شب تا صبح در بيرون از خانه‌هايشان مشغول كارند و زماني كه به خانه بازمي‌گردند از سوي افراد خانواده ديده نمي‌شوند يا تصوارت بيماري را روايت مي‌كند كه در كما است يا مردي كه ماشينش را بر همه ‌چيز حتي همسرش ارجع مي‌داند و به اين ترتيب رقیبی غيرانساني براي زن داستان خلق كردم. 

وي با بيان اين‌كه من در اين كتاب ايده‌ها و احساس‌هايي را كه از اجتماع كسب كرده‌ام، نوشتم، اظهار كرد: به اعتقاد من، يك نويسنده پيوسته بايد حس كند كه در مركز چهارراهي ايستاده و موظف است كه مراقب حوادثي كه در اطرافش مي‌گذرد، باشد. 

نويسنده كتاب «قبل از ساعت بيست و پنج» با بيان اين‌كه دو كتاب تازه در راه انتشار دارد، اظهار كرد: مجموعه داستان «وقتي لاك‌پشت‌ها پا در هوا شنا مي‌كنند» را به انتشارات هزاره ققنوس سپرده‌ام كه تا پايان سال جاري روانه بازار خواهد شد. در اين داستان سعي داشتم تا با بهره‌گيري از موضوع‌هاي اخلاقي، به صورت غيرمستقيم مفاهيمي را برای نوجوان ارايه کنم. داستان‌هاي اين مجموعه در زماني 12 ساله نوشته شده است. رمان «تكخال» نيز آماده انتشار بوده و به زودي روانه بازار مي‌شود. 

«ترنج»، «البته با كمي تاخير»، «نذر»، «گرگ و بره»، «انگشت اشاره»، «نان و تيغ»، «آلبوم»، «جوانه‌هاي لوبيا»، «همين دو ساعت قبل»، «عَلمدار»، «تِئوري»، «سوغاتي»، «ماهِ تمام»، «ماموريت»، «راز» و «صداها» داستان‌هاي اين مجموعه هستند. 

در بخشي از داستان «گرگ و بره» آمده است: «چشم‌ها لابد شاهد بودند كه دست‌هايي زُمُخت، ما را از هم جدا كردند. او را كشان‌كشان بردند توي انباري و من را كه سال‌ها پايين اتاق، پاي پرده‌هاي توريِ سفيد كه حالا چرك‌مرده و كِدِر شده، جا داشتم. كشاندند و بردند بالاي اتاق، زيرِ آويزِ ديواري تا جاي خاليِ او را پر كنم. كوچك‌ترها را هم عقب جلو كردند، پس و پيش كشاندند و جُفت و جورِمان كردند.» 

نيلي‌پور، نويسنده، متولد سال 1327 اصفهان است.

مجموعه داستان «باران پشت شيشه» براي نخستين بار در سال 84 روانه بازار كتاب شد، مجموعه‌اي از 21 داستان كوتاه است كه در سال 81 برگزيده جشنواره ادبي همت، در سال 82 برگزيده جشنواره ادبي هدايت و در سال 83 برگزيده جشنواره تبريز شده است.

چاپ چهارم مجموعه داستان «باران پشت شيشه» در 116 صفحه و به قيمت 10 هزار تومان، در سال 92 و از سوي انتشارات هزاره ققنوس به بازار کتاب راه یافت.

مجموعه داستان «كاش يادش بماند» كه براي نخستين بار در سال 88 منتشر شده بود، در سال 90 به چاپ دوم رسيد و توانست جوايزي چون رتبه اول جايزه ادبي ارشاد اصفهان و راه‌يافته به مرحله نهايي نهمين دوره جايزه كتاب فصل به‌دست بياورد. اين كتاب از سوي انتشارات هزاره ققنوس روانه كتابفروشي‌ها شد. 

داستان‌هاي مجموعه‌هاي «باران پشت شيشه» و «كاش يادش بماند»، در كتابي واحد براي فارسي زبانان كشور آلمان، در اين كشور منتشر شده است.

«باران پشت شيشه»، «قبل از ساعت بيست و پنج» و «كاش يادش بماند» از آثار اين نويسنده هستند.

داستان كوتاه «انگشت اشاره» نیز از اين مجموعه توانسته رتبه اول جايزه ادبي حوزه هنري تهران را در زمستان سال 89 به دست آورد.

مجموعه داستان «البته با كمي تاخير و داستان‌هاي ديگر» در 96 صفحه، با شمارگان هزار نسخه، به قيمت چهار هزار و 800 تومان و از سوي انتشارات افراز روانه بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها