دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰
شعر مقاومت دغدغه شاعر امروز نیست

حسین اسرافيلي، عضو كميته علمي چهارمين كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي با بیان این‌که شعر از درون شاعر مي‌جوشد سپس بر پايه احساسات و عواطف شكل مي‌گيرد، گفت: سرودن اشعار مقاومت بايد دغدغه شاعر باشد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اسرافيلي در گفت‌وگو با ستاد خبري چهارمين كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي،‌ درباره كيفيت آثار ارسال شده به اين كنگره نسبت به كنگره‌های دوره‌های قبل اظهار كرد: اشعار، از نظر كمّي و  كيفي نسبت به سال قبل اُفت داشتند.

وي درباره چرايي ارتقا نيافتن كيفيت آثار با توجه به برگزاري سه دوره از كنگره شعر مقاومت و وقایع پی‌درپی در جهان اسلام، گفت: شايد دوستان شاعر ما در حوزه شعر مقاومت كمتر ورود پيدا كرده‌اند و بيشتر اشعار را براي دل خود سروده‌اند. اين كه شاعران ما در آرامش هستند و در بطن حوادث كشورهايی كه در آن‌ها بيداري اسلامي صورت گرفته، نيستد باعث شده که فعالیت در این حوزه برايشان يك دغدغه نباشد.

وي درباره چگونگي بهر‌ه‌گيري شاعر جوان امروز از مقتضيات زمان خود براي سرودن اشعار در حوزه مقاومت گفت: شاعران در دوران انقلاب و هشت سال دفاع‌مقدس بسياري از آثار فاخر خود را به تناسب روزگار خود و رويداد‌ها خلق كردند اما ‌اکنون شاهد بيداري اسلامي در جوامع نزديك خود هستيم.

اسرافيلي ادامه داد: در دوران دفاع‌مقدس، جامعه در جريان وقايع مختلفي قرار داشت و بسياري از دوستان، نزديكان و خود ما در جبهه‌ها حضور داشتيم. ارتباط مردم نزديك‌تر بود و به همين دليل آثاري خلق مي‌شدند كه در نوع خود بي‌نظير بودند.

اين شاعر افزود: شاعر جامعه امروز، روايت حوادث را فقط در خبر مي‌شنود و وقتي در بطن ماجرای يك حادثه قرار ندارد، حسي قوی نسبت به آن براي خلق اثر ندارد. اطلاعات شاعران از بيداري اسلامي در حد خبر‌هاي راديو، تلويزيون و روزنامه‌هاست. شاعر بايد در تب و تاب وقايع قرار بگيرد تا شعر غنی متولد شود.

اسرافيلي گفت: اشعاري كه شاعران خارجي مي‌فرستند، نشان مي‌دهد آن‌ها كه دستي بر آتش دارند، چگونه وقايع را در قالب ادبي منتقل مي‌كنند. از سوی دیگر كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي، نمایانگر انديشه‌ شاعران کشور ما است كه نگاه‌ شاعران ايراني به وقايع و جريان‌هاي جوامع اسلامي را به نمايش مي‌گذارند.

وي افزود: همچنین برگزاری اين كنگره نشان مي‌دهد كه مسوولان جامعه فرهنگي ما به مقوله بيداري اسلامي توجه دارند و آثار خلق شده نشان از توجه شاعران به حوادث برون‌مرزي و پيرامون خود دارد.

عضو كميته علمي چهارمين كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي، هدف اين كنگره را نوآوري در بخش شعر و ادبيات پايداري كشور عنوان كرد و گفت: پيوند شعر امروز با اهداف، آرمان‌هاي ارزشي و هويت‌هاي ملي مساله مهمي است كه بيانگر تفكر و پيشينه فرهنگي قوي شعر مقاومت پارسي و تاثير آن بر دوره‌هاي مختلف تاريخي به عنوان يك الگو براي شاعر جوان ايراني و ديگر شاعران جهان محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: اگر آثار كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي به خوبي عرضه شوند، مخاطبان خود را در ديگر كشورها پيدا خواهند كرد زيرا هنگامي كه آرمان‌ها‌ و ارزش‌هاي مقاومت به زبان شعر بيان مي‌شوند، تاثير بيشتري بر تفكر و احساس مخاطب دارند.

اسرافيلي درباره معرفي شعر مقاومت به جهان اسلام گفت: آثار ارسالي به دو زبان‌ عربي و انگليسي ترجمه خواهند شد و توزيع آن در ديگر كشور‌هاي اسلامي بستگي به برنامه‌ريزي مديران فرهنگي و گروه روابط بين‌الملل كنگره با ديگر كشورها دارد تا آثار را به نحو مطلوبي به مخاطبان ارايه دهند. 

وي درباره ادامه برگزاري اين كنگر‌ه در سال‌هاي بعد گفت: اين كار باعث ارج نهادن به تلاش كساني است كه همسو با نهضت بيداري منطقه در حوزه ادبيات و بيداري ملل مسلمان گام بر مي‌دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط