چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸
بارانی: نگاه نوین کتابم را شایسته تقدیر کرد

نویسنده کتاب «بررسی تاریخی تعامل فکری و سیاسی امامیه با فرقه‌های حنابله،‌ اشاعره و معتزله در عصر آل‌بویه» گفت: نگاه نوین تطبیقی به فرقه‌های اسلامی قرن‌های چهارم و پنجم سبب شد تا کتابم به‌ عنوان اثر شایسته تقدیر جایزه کتاب فصل شناخته شود._

محمدرضا بارانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد:‌ من در این کتاب از دیدگاهی تطبیقی تعاملات فکری و سیاسی و فرقه‌های دوره آل‌بویه را بررسی کرده‌ام که از این نظر تاکنون کتابی در این حوزه و در چنین سطحی نوشته نشده بود و تصور می‌کنم علت انتخاب تالیف من نیز به همین جهت بوده باشد.

وی ادامه داد: محور بحث در این کتاب شیعه امامیه و فرقه‌های مهم بغداد طی قرن‌های چهارم و پنجم هجری از جمله حنابله،‌ اشاعره و معتزله است که تاثیر و تاثرات فراوانی بر  سیر فکری آن دوره بر جای نهادند.

بارانی با بیان این‌که در آن زمان بغداد به ‌عنوان پایتخت جهان‌وطنی و مرکز خلافت اسلامی برای مسلمانان محسوب می‌شد افزود:‌ قدرت­گيری آل‌بويه شيعی در بغداد و حضور فرقه‌هایی مانند اماميه، معتزله، حنابله و اشاعره سبب شد تا تحولات شتاب بیشتری یابند و در نتیجه می‌توان چنین قلمداد کرد که بغداد در این دوره زمانی شهر پیروان اندیشه‌های مذهبی و کلامی بوده است.

نویسنده کتاب «بررسی تاریخی تعامل فکری و سیاسی امامیه با فرقه‌های حنابله،‌ اشاعره و معتزله در عصر آل‌بویه» در پایان اظهار کرد:‌ بررسي تحولات فكری اعتقادی و فكری سياسی اماميه در ارتباط با سه فرقه مهمی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردم، پژوهشی است که تاکنون از بعد تاثیرگذاری و تاثیرپذیری امامیه از این فرقه‌ها‌ سابقه نداشته است.

مراسم پایانی بیست ‌و پنجمین جایزه کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران اکنون در سرای اهل قلم خانه کتاب واقع در تهران، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک 2 برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط