شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۱
آشنایی با فرهنگ عامه و اقوام ایرانی در یک کتاب

کتاب «آشنایی با فرهنگ عامه و اقوام ایرانی» تالیف جمال انصاری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی هر یک از اقوام ایرانی را بررسی می‌کند. این کتاب مروری بر آداب و رسوم، جشن‌ها و سوگواری‌ها،‌ بازی‌ها و ترانه‌ها، سازها و موسیقی محلی اقوام ایرانی دارد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «آشنایی با فرهنگ عامه و اقوام ایرانی» به قلم جمال انصاری در 18 فصل تدوین شده است و در هر فصل، ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی هر یک از اقوام ایرانی را بررسی می‌کند. 

«مدخلی بر فرهنگ عامه یا فولکلور» عنوان فصل نخست کتاب است. در این فصل، موضوع‌هایی همچون تاریخچه‌ فرهنگ عامه در ایران، ترانه‌ها، متل‌ها و لالایی‌های ایرانی بررسی می‌شود. 

فصل بعدی کتاب، «سیر فرهنگ ایرانی در ادوار مختلف تاریخ» نام دارد و در فصل سوم نویسنده به نقش عوامل محیطی، انسانی و سیاسی در شکل‌گیری تمدن و فرهنگ‌های ایرانی می‌پردازد و پیش از پرداختن به موضوع اصلی، تعریفی از فرهنگ و ویژگی‌های آن ارایه می‌دهد. 
 
«زمان و مکان تجمع و چگونگی شکل‌گیری اقوام در ایران» عنوان فصل چهارم کتاب است. در بخشی از این فصل آمده است: «آریایی‌ها که برخلاف بومیان ایران عادت به یکجانشینی نداشته و دایم در حرکت و جابجایی بودند موفق شدند تمامی اقوام بومی ساکن در ایران را یا مطیع خود کنند و یا آنان را از سرزمین خود برانند، این گروه پس از سکنی گزیدن در مناطق خاص جغرافیایی زمینه را برای حکومت در ایران تشکیل داده و سلسله‌های مادها، هخامنشیان، پارتیان یا اشکانیان و ساسانیان را به‌وجود ‌آوردند.» 

فصل پنجم کتاب با نام «آشنایی با فرهنگ عامه و اقوام ایرانی» به بررسی عوامل مهم و موثر در استقرار اقوام ایرانی می‌پردازد. عوامل جغرافیایی و اقلیمی، درگیری‌های سیاسی، جنگ‌ها، مخاصمات منطقه‌ای و مساله امنیت برخی از این عوامل مهم به‌شمار می‌روند. 

فصل‌های بعدی کتاب، هرکدام به بیان ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی اقوام ایرانی از کرد، لر، ترک، ایلام و ارمنی و مردم بلوچ، گیلان، ترکمن و همچنین اقلیت‌های زرتشتیان و کلیمیان اختصاص دارد. 

در بخشی از کتاب درباره ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی اقوام کرد آمده است: «مردان عموما روی تشکچه و زنان و کودکان در سمت چپ تنور و در کنار کدبانوی خانه می‌نشینند. جلوی کدبانو سه پایه‌ای قرار دارد به‌نام (‌sekoutche) با دیگ غذا، در زمستان روی تنور کرسی می‌گذارند و روی کرسی لحاف می‌اندازند و همه اعضای خانه زیر کرسی دور تا دور آن می‌خوابند.» 

چاپ نخست کتاب «آشنایی با فرهنگ عامه و اقوام ایرانی» تالیف جمال انصاری در 320 صفحه، با شمارگان یک‌هزار نسخه و قیمت 15 هزار تومان از سوی انتشارات سبحان نور روانه بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها