چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۶
ثبت خاطرات ایثارگران را در اولویت قرار دهیم

معاون فرهنگی حوزه هنری استان اصفهان گفت: باید از نعمت وجود ایثارگران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در دوران کنونی بهره‌مند شد و به ثبت خاطرات آن‌ها در قالب کتاب با هدف انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل‌های آینده اقدام کرد._

سید عظیم فاطمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: جمع‌آوری تاریخ شفاهی جنگ و خاطرات ایثارگران اعم از رزمندگان، جانبازان، آزادگان و شهدا از رسالت‌های اصلی حوزه هنری استان اصفهان به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس سوژه‌های ناب و خاطرات شیرینی را در خود دارد. این خاطرات و ناگفته‌های جنگ باید جمع‌آوری شوند و در قالب کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرند.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان اصفهان افزود: متاسفانه بعد از پایان جنگ تحمیلی، بسیاری از رزمندگان به دلیل عوارض ناشی از جنگ پس از گذراندن دوران سخت بیماری به شهادت رسیدند و دنیایی از واقعیت‌ها و خاطرات جنگ را با خود به دل خاک سپردند. بنابراین، نویسندگان و پژوهشگران باید از وجود چنین رزمندگانی تا زمانی که در میان ما هستند، بهره بگیرند و پای صحبت‌های آن‌ها با هدف انتقال آن‌ها به نسل‌های آینده بنشینند.

فاطمی ادامه داد: حوزه هنری استان اصفهان در این راستا در طول سال، به چاپ و انتشار کتاب‌های متعدد اقدام می‌کند. «تیغ‌های گل رُز» و «رُطه، جبهه‌ای به طول 10 متر» عناوین کتاب‌هایی را تشکیل می‌دهند که در سال جاری به کوشش کارشناسان حوزه هنری استان اصفهان تدوین شده‌اند و تا پایان سال منتشر خواهند شد.

وی توضیح داد: کتاب «تیغ‌های گل رُز» مجموعه خاطرات کوتاه از جانبازان جنگ تحمیلی را دربردارد. همچنین کتاب «رُطه، جبهه‌ای به طول 10 متر» خاطرات حاج احمد طاووسی، از فرماندهان تیپ قمر‌ بنی‌هاشم(ع) را در خود جای داده است.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان اصفهان در پاسخ به این سوال که «چگونه می‌توان نسل جدید را به مطالعه کتاب‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ترغیب کرد؟» گفت: متاسفانه سرانه مطالعه در کشور پایین است، به‌گونه‌ای که مقام معظم رهبری به مسوولان فرهنگی کشور تاکید دارند با اقدام‌های متعدد این سرانه را ارتقا دهند. اما محتوای جذاب و شیرین کتاب‌های حوزه دفاع مقدس به دلیل بیان خاطرات و مخاطرات رزمندگان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، باعث شده‌اند جوان‌ها به صورت خودکار و با رغبت درونی به مطالعه این‌گونه کتاب‌ها رو آورند.

فاطمی ادامه داد: نمونه بارز جذاب‌بودن و پُرمخاطب بودن کتاب‌های دفاع مقدس را می‌توان در استقبال چشم‌گیر مردم از کتاب‌های «دا»، «نورالدین پسر ایران» و «پایی که جا ماند» عنوان کرد.

وی بیان کرد: در این میان نوع نگارش کتاب‌ها، عنوان کتاب‌ها، طرح روی جلد کتاب‌ها و مصور بودن کتاب‌ها در ارتقای سرانه مطالعه به‌ویژه در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش به‌سزایی دارند.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان اصفهان در پاسخ به این سوال که «نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای افزایش کتابخوانی در سطح کشور به‌ویژه در حوزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چه اقدام‌هایی را می‌توانند انجام دهند؟» گفت: این نهادها می‌توانند ساعات ویژه‌ای را برای مطالعه در مراکز خود اختصاص دهند. همچنین می‌توانند در آموزش‌های ضمن خدمت به بیان فواید مطالعه بپردازند. برگزای مسابقه‌های کتابخوانی از دیگر اقدام‌هایی است که به افزایش سرانه کتابخوانی کمک می‌کند.

فاطمی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش نیز در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و ارتقای سرانه کتابخوانی نقش به‌سزایی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط